Nu de Nationale Reisopera het grote Ring-project wegens bezuinigingen moest laten vallen en de De Nederlandse Opera haar uitvoering van Wagners Der Ring des Nibelungen als cyclus pas in 2014 brengt, wil het Wagnerjaar in Nederland niet echt op gang komen. Een Meistersinger hier, een Walküre daar, maar een exclusief feestelijk Wagner-evenement ontbrak tot nog toe.

Dat kwam uit Duitsland aangevaren, op de MVS Oriana: het grootste overdekte drogeladingschip van de Europese binnenwateren. Het schip werd omgebouwd tot drijvend theater en begon zijn reis op 2 juli in Koblenz. Arnhem was de eerste stop in Nederland en deze maand reist de Oriana langs Utrecht, Amsterdam en Rotterdam met twee voorstellingen: Wagners opera Das Rheingold (met een keur aan uitstekende Nederlandse zangers als Nanco de Vries, Marcel Reijans en Wilke te Brummelstoete) en The Wagner experience.

Dit initiatief van het jubilerende Utrechts Studenten Concert getuigt van een flinke dosis lef, creativiteit en ondernemingsgeest, want een ‘reguliere’ Rheingold in een theater is al een prestatie, laat staan een Rheingold in een varend schip. De laadbak, groot genoeg voor 415 containers ofwel de lading van 200 vrachtwagens, werd omgebouwd tot een theater met podium en zitplaatsen voor vijfhonderd personen. Op dat podium steelt Alberich (Anthony Heidweiller) het goud van de Rijndochters waarmee alle trammelant in het godenrijk begint. Voor regisseur Wim Trompert, die zich onder meer liet inspireren door de schilderijen van Breughel, is Das Rheingold een metafoor van onze tijd. Een tijd waarin zelfoverschatting en grootheidswaan zegevieren. Een tijd waarin aardse ‘Walhalla’s’ worden gebouwd met dubieuze waardepapieren.

Het tweeluik opende met The Wagner experience: een artistieke vrijage tussen kunstenaars uit verschillende disciplines als film, hip hop, metal en klassieke muziek. Samen met videokunstenaars van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag bood het Utrechts Studenten Concert zo een kijkje in de ziel van de componist en begeleidde, onder leiding van dirigent Bas Pollard, videoclips waarin het aardse tranendal en Wagners belangstelling voor religie en mythologie vanuit diverse invalshoeken werden belicht. Gecombineerd met de muziek van Wagner, Beethoven, Sjostakovitsj, rapper Rasheed Heart en rockgitarist Florian Magnus Maier bleek dit een interessante en ijzersterke formule voor een eerste kennismaking met Wagner: voor jongeren, door jongeren. Een concept dat de makers in de toekomst zo kunnen uitrollen richting middelbare scholen en jongeren. Doen!