Acteur Nasrdin Dchar, theatermaker Ola Mafaalani en sopraan Claron McFadden worden lid van De Akademie van Kunsten. Ze worden op 8 juni geïnstalleerd.

De in 2013 opgerichte Akademie van Kunsten wil de plek zijn voor debat over de waarde van kunst in de samenleving en over de relatie tussen kunst en wetenschap. Ze is ondergebracht bij de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Jaarlijks is er een open nominatieronde, waarna een commissie de nieuwe leden selecteert. Het lidmaatschap duurt vijf jaar. Daarna worden leden fellow voor het leven.

Nasrdin Dchar
Acteur Nasrdin Dchar speelde in meerdere voorstellingen van het Ro Theater en eigen theaterstukken, zoals Oumi en Dad. Op televisie is hij onder meer te zien in het tweede seizoen van Zwarte Tulp en de nieuwe serie De 12 van Oldenheim. Voor zijn rol in de film Rabat won hij in 2011 een Gouden Kalf. Verder is Dchar mede-initiatiefnemer van de stichting IEDER1, die tot doel heeft de eenheid in de samenleving te bevorderen.

Ola Mafaalani 
Theatermaker Ola Mafaalani was van 2009 tot eind 2016 artistiek directeur van het Noord Nederlands Toneel. Naast klassiekers als Medea en Hamlet, regisseerde ze er ook de 10 uur durende toneelversie van Borgen. Eerder werkte ze met Toneelgroep Amsterdam, het Kölner Schauspielhaus, het American Repertory Theatre (ART) en de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS). Voor Mafaalani horen kunst en maatschappij bij elkaar: ze reflecteert telkens weer op sociale en politieke kwesties, zoals de vluchtelingencrisis. Kunstenaars moeten voor haar het geweten van de samenleving zijn. In 2016 ontving zij de Prosceniumprijs voor haar werk.

Claron McFadden
Sopraan Claron McFadden zoekt vaak combinaties van klassieke muziek met pop, jazz en niet-Europese muziek. Ze zong bij onder andere De Nationale Opera, de Bayerische Staatsoper en La Scala in Milaan. Sinds 2012 is ze Artist in Residence bij Muziektheater Transparant en haar eerste productie Lilith had haar première tijdens het Holland Festival. In 2010 sprak ze op TEDxAmsterdam over de spontaniteit van vocale expressie. In 2016 ging ze met Robbert Dijkgraaf in gesprek over chaos en structuur en de paralellen in kunst en wetenschap.

Foto Nasrdin Dchar: Michiel Voet / TIN