Voor de gesubsidieerde kunstsector is het een tijd van dubbel vagevuur: tussen aanvraag en uitslag; tussen verkiezingen en kabinet. Vooral voor de instellingen die bij een van de cultuurfondsen aanvragen is de spanning hoog. De meerjarige regeling van het Fonds Podiumkunsten is bijna twee keer overvraagd, die van het Amsterdams Fonds voor de Kunst ruim 1,4 keer. Voor de instellingen die deel uitmaken van de culturele basisinfrastructuur is het iets minder onzeker – staatsecretaris Uslu heeft ervoor gezorgd dat daar weinig in zal wijzigen.

Aan de andere kant heeft een nieuwe regering die op korte termijn wil bezuinigen op de kunsten – en laten we niet dromen dat dat niet de meest waarschijnlijke uitkomst is – juridisch weinig mogelijkheden om nog in te grijpen in de fondsbudgetten. Korten in de BIS-uitgaven voor de periode 2025-2028 is niet netjes of behoorlijk bestuur, maar er zijn mogelijkheden – en nogmaals: laten we niet de illusie hooghouden dat daar toch geen gebruik van gemaakt zal worden.

Hoe om te gaan met de politiek zware tijden? In dit nummer van Theaterkrant Magazine kijken we over de grens. Fransien van der Putt ontmoette de Hongaarse festivalleider Fanni Nánay, die lucide vertelt over de eroderende werking van een rechts-populistische regering op de kunsten. ‘Het is niet alleen angst, het is ook dat mensen hun vertrouwen of geloof verliezen dat ze een stem kunnen hebben in publieke kwesties en iets kunnen doen.’

Daarnaast hebben we mooie stukken over de theatersituatie in Istanbul en Noorwegen, waarmee Nederland al lang een vruchtbare uitwisseling van makers heeft.

Maar juist nu de kunsten opnieuw onder vuur liggen vanuit de politiek, openen zich deuren vanuit andere domeinen. Iris Peters onderzocht het whitepaper over de positieve invloed van kunst op gezondheid en schreef over de dringende behoefte vanuit de zorg aan meer uitwisseling met kunstenaars en interviewde onder andere oud-minister en coauteur van het whitepaper Jet Bussemaker.

We kijken ook vooruit naar de festivals. Wijbrand Schaap interviewde Kate MacIntosh, die met haar voorstelling Lake Life op SPRING staat en Fransien van der Putt sprak ook met Trajal Harrell die weer op het Holland Festival te zien is, dit jaar met de voorstelling The Romeo.

We vonden schrijver Rashid Novaire bereid om een nieuwe serie interviews te starten. Hij gaat op zoek naar de inspiratiebronnen van kunstenaars, en sprak voor deze eerste aflevering met Ada Ozdogan over haar liefde voor films, en dan speciaal het werk van Tarantino en Miyazaki.

Ten slotte publiceren we een bijzonder in memoriam. Pip Simmons was met zijn groep een van de vaste gasten van het Mickery theater in Loenersloot en oefende met een aantal voorstellingen over racisme en de holocaust een belangrijke invloed uit op het Nederlandse theater. Hij wordt herinnerd door zijn vriend en dramaturg Ruud Engelander, en via hem door ons.

Dossiers

Theaterkrant Magazine mei 2024