Wat is het geheim van Kikker? Hoe kan het dat negen jaar na de dood van bedenker Max Velthuijs, de schrijver en tekenaar van het groene beestje met zijn rood-wit gestreepte broek, de wereld van Kikker en zijn vriendjes wereldwijd nog steeds duizenden aanspreekt? ‘Ik vond die boeken nogal belerend,’ vertrouwde een voormalig boekhandelaarster me na afloop van Kikker is jarig toe. ‘Maar gelukkig verkochten ze zichzelf.’

Daar weten ze bij Theater Terra alles van. Met Kikker is jarig maakte het poppentheatergezelschap 25 jaar na het verschijnen van het eerste boekje zijn vierde musical gebaseerd op de avonturen van Kikker en zijn vriendjes Eend, Haas en Varkentje. Voor twee van hun bewerkingen won Theater Terra (Kikker, de musical uit 2003 en Kikker en zijn vriendjes uit 2009) de John Kraaijkamp Musical Award. En ook nu weer is er een indrukwekkende speellijst en zitten de zalen vol.

Is het de schijn van gelijkwaardigheid in de verhalen die universeel zo aanspreekt? Zijn het de herkenbare en onveranderlijke eigenschappen van de beestjes die zorgen voor het megasucces?  Of is het juist het eind-goed-al-goed waardoor de Kikker-boeken al in meer dan vijftig talen zijn vertaald? Hoe dan ook, Kikker lijkt een blijvertje en Theater Terra heeft daarmee goud in handen.

Dat succes soms kan leiden tot een vorm van zelfgenoegzaamheid is de keerzijde van deze medaille. Kikker is jarig oogt op momenten wel erg routineus. Natuurlijk is er in de boezem van het gezelschap genoeg vakmanschap om het er allemaal gelikt uit te laten zien, de liedjes zuiver te zingen en op het moment suprême de hele zaal onder de stoelen te laten kruipen maar voor een familiemusical verwacht je iets meer. Een fraaie theatrale vondst, een gewaagd muzikaal uitstapje, een knipoog naar de volwassenenwereld of de actualiteit bijvoorbeeld.

Kom er niet om. In de wereld van Kikker verandert er niets. Er is een misverstand, dat is de motor van het verhaal. Aan het eind is dat misverstand de wereld uit en leven we allemaal lang en gelukkig.

Het driejarig buurmeisje met wie ik de voorstelling bezocht zal het allemaal worst wezen. Ze schreeuwde bijkans de longen uit haar lijf: ‘Gefeliciteerd Kikker!!!’