Wie denkt dat alles in het theater aan elkaar hangt van bordkarton en plakband, heeft bij In de ban van Broadway helemaal gelijk. De vijfde zomervoorstelling van DeLaMar Producties, natuurlijk wéér met Tjitske Reidinga, is een overdadige performance vol typetjes en visuele vondsten, in regie van Pieter Kramer.

Toneelschrijver Nathan Vecht baseerde In de ban van Broadway op de film All about Eve (1950). Soms bleef Vecht heel dichtbij het origineel, maar hij maakte ook een aantal opvallende aanpassingen. Zo werd macho-recensent Addison op de planken de lesbische Alice (Marisa van Eyle) en heet titelpersonage Eve Harrington in zijn bewerking ‘Grace Rogers’.

Na een avond kleumen bij een artiesteningang op Broadway ontmoet de jonge Grace haar idool, de oudere actrice Margo (Loes Luca). Zij neemt Grace onmiddellijk op in haar entourage, bestaande uit regisseur en echtgenoot (Martijn Nieuwerf), assistente Hazel (Leny Breederveld), toneelschrijver Lloyd (Peter Blok) en zijn vrouw Karen (Bianca Krijgsman). Margo staat elke avond, vechtend tegen haar leeftijd, op de planken als personages die veel jonger zijn dan zij eigenlijk is. Grace is een welkome gast, die haar ophemelt en klusjes uit handen neemt. Totdat door haar groeiende rol in de coulissen anderen in de verdrukking dreigen te komen.

Kramer maakte de voorstelling geheel in stijl van zijn familieproducties bij het Ro Theater. Als Grace en Margo elkaar in een parkje treffen, lijken hun honden zelfs letterlijk uit Woef Side Story gewandeld. In de ban van Broadway wordt voortgestuwd door de humor van stevig aangezette personages. Zangstemmen zijn niet altijd even zuiver en het ene decorstuk blijft wel eens hangen achter het andere, maar dat is juist de charme van deze voorstelling. Het is een houtje-touwtje (schijn)werkelijkheid, vol dubbele bodems. Dan breekt een acteur weer door de vierde wand, verwijst terug naar ‘vóór de pauze’ of roept een tegenspeler tot de orde: ‘dat je nu in een andere rol zit, betekent niet dat je dat nog een keer kan proberen!’

Al die ogenschijnlijke nonchalance maakt deze voorstelling zo verleidelijk. Naast de subliem spelende acteurs is dit ook de verdienste van Vecht, die zijn tekst doordrenkte met grappen, maar niet te plat wordt of de originaliteit uit het oog verliest. Dat maakt In de ban van Broadway tot een wervelwind van hilarische momenten.