&copy Jorgen Koopmanschap

Kees de Jongen krijgt Zilveren Krekel

De VSCD Jeugdtheaterjury heeft de laatste Zilveren Krekels bekendgemaakt. In de categorie ‘meest indrukwekkende productie 2012’ zijn er Zilveren Krekels voor Kees de Jongen, de rockopera van Frank Groothof, Chicks for money and nothing for free van Kopergietery & het KIP, Zoek het lekker zelf uit!Het Beloofde Feest deel IV van Ilay den Boer en Boevenkoning van De Toneelmakerij.

Volgens de jury is de manier waarop Ilay den Boer zijn zoektocht naar zijn identiteit en wortels onderzoekt met Zoek het lekker zelf uit! Het Beloofde Feest deel IV (10+) in het Nederlandse theaterlandschap uniek. ‘De voorstelling heeft een bijzondere publieksopstelling die uitnodigt tot actieve deelname en is intelligent gemaakt. Binnen het gehele jeugdaanbod van dit seizoen valt hij op door zijn directe engagement en zeer bevlogen, oprechte spel.’
 De jury vindt Boevenkoning, geschreven en geregisseerd door Ad de Bont, ‘krankzinnig, mallotig, grotesk, over de top en een geweldige voorstelling die zich aan een dwingende leeftijdsgrens onttrekt.’

In de categorie ‘meest indrukwekkende podiumprestatie 2012’ gaat een Zilveren Krekel naar het duo Schippers & Van Gucht voor de vormgeving van Huis van Het Filiaal. ‘De vormgeving van Huis is in alles bepalend (…)  Alle details in de leefruimte van de oude man zijn prachtig uitgewerkt. Alles heeft functie en ademt weemoed uit.’

Eerder dit seizoen werden Zilveren Krekels toegekend aan Aap en Beer van Job Raaijmakers en René Geerlings / STIP theaterproducties en Ik ben niet bang van BEER muziektheaterproducties met René Groothof.

De Zilveren Krekels maken kans op de Gouden Krekel 2012, deze wordt uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlands Theater, zondag 9 september in de Stadsschouwburg Amsterdam.

(foto: Kees de Jongen – Frank Groothof  & De Kift foto: Jorgen Koopmanschap)

©Theaterkrant 2014

Dit bericht was geplaatst in and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Plaats een reactie of laat een trackback achter:Trackback URL.

Één Reactie

  1. Myriam Van Gucht
    Geplaatst op 31 mei 2012 om 21:30 | Permalink

    Zowel Ilay den Boer als Schippers&Van Gucht komen uit de schoot van jeugdtheaterwerkplaats Het Lab die volgens zowel landelijke als provenciale beslissingen geen bestaansrecht meer zouden hebben. Vorig jaar wonnen zij ook al een krekel met Couple Like. Wat is dan de norm om subsidies te behouden?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

  • Elders

    Nog geen andere recensies