In het voorjaar van 1977 is het Publiekstheater al ruim drie jaar de hoofdbespeler van de Amsterdamse Stadsschouwburg. Het is het enige grote stadsgezelschap dat na de Aktie Tomaat van 1969-1970, min of meer op de golven van die turbulenties, is ontstaan. Het Publiekstheater is deels geïnspireerd door de vraag en het verlangen naar een ‘esthetisch engagement’, deels gemodelleerd naar het voorbeeld van het Théâtre National Populaire van Jean Vilar in Parijs. Het speelplan is gericht op de actualisering en popularisering van het wereldrepertoire – grote klassiekers, ‘herlezen’ voor een breed publiek en geënsceneerd met de adem van het wereldlawaai in de kleren. De artistieke leiding ligt in handen van Ton Lutz (1919) en Hans Croiset (1935). Die laatste heeft Guus Rekers meegenomen. Als ‘conceptuele waakhond’, zegt hij zelf. Als zodanig ontwikkelt Rekers zich tot een fenomeen dat we dan in Duitsland al enige tijd kennen, hier nog nauwelijks: de productiedramaturg.

Abonnees lezen meer

Deze pagina is gratis te lezen voor ingelogde abonnees van Theatermaker. U kunt inloggen met uw emailadres en uw wachtwoord. Heeft u wel een abonnement maar geen wachtwoord? Mailt u dan met info@theatermaker.nl. Bent u geen abonnee? Neem dan een abonnement!

Alles lezen uit Theatermaker? Neem een abonnement Neem een abonnement