1878

Licht! Mijne heeren, licht, want de fakkel der kunst dreigt in de pijp te branden.
(Ingezonden brief in de Brievenbus van Rosier Faassen in Het Nederlandsch Toneel, jrg. 8)

1914

De eerste rangen hebben een groote foyer, de eigenlijke restauratie-zaal, eene intiemere foyer, meer als damesfoyer bedoeld en een rooksalon, welke niet de minst intieme is door een rustig afgestemd licht en de warme tint daarvan.
(H. De Boer over de verbouwde Koninklijke Schouwburg in Het Tooneel, jrg. 44, nr.3)

1928

H. Van Eck
Korte Poten 29
Magazijn voor Haarden en Kachels voor kolen en gas
ELECTRISCHE KAARSENKRONEN
strijkijzers-haardrogers-verwarmingskussens- enz.
(Annonce in Het Tooneel, jrg. 14, nr.5) 

1935

De rolkennis had veel vaster moeten zijn bij verschillende personen en wat was men slecht op dreef met de lichteffecten! Het te vroeg sluiten van het doek en het niet afgaan van het revolver was bovendien fnuikend.
(Henri A. van Eysden jr. bespreekt het Amateur-Tooneel in Het Tooneel/De Toneelspiegel, jrg. 6, nr. 2)

1947

In een tijd van materiaalschaarste is het vaak alleen door het projectiedécor mogelijk stukken met veel décorwisselingen op te voeren. De Amsterdamse Opera geeft in Don Carlos, Hoffman’s Vertellingen en vooral bij de laatste enscènering van Carmen, een voorbeeld daarvan.
(Zipper in Toneelschild, jrg 2, nr 9/10)

1957

Toneel-verlichting
verhuren levering
Sellmeyer Amsterdam
Ook voor openluchtvoorstellingen en sprookjestuinen
(Annonce in Het Toneel, jrg. 78, nr.1)

1964

Wie in 1952 in Amsterdam de Vilar voorstellingen van Don Juan heeft gezien, zal weten dat alles wat de toeschouwer op deze wijze aan illusie dreigde te kort te komen, ruimschoots werd goed gemaakt door de fabuleuze effecten die Vilar met zijn belichting bereikte. Met niets dan lichtstralen werden op het schuin oplopende zwarte toneel een bos en een tempel zichtbaar gemaakt. Dit beviel Wijnberg en bij Midzomernachtsdroom moest er dus ook gevilaard worden.
(Hans van den Bergh in Teatraal, jrg.1, nr.3)

1973

De Angels of Light zijn geen Jezus-freaks, want ze geloven in alle geesten: in God, in Jezus, in Buddha. Ze houden van alles en iedereen. De liefste groep die ooit in Mickery geweest is. En misschien ook wel de mooiste, want de Angels hullen zich dagelijks in glitters, brokaat, edelstenen en ander blinkend en schitterend spul…
(Lien Heijting in Mickery Mouth & Toneel Teatraal, jrg. 28/94, nr. 5)

1980

De belichting, die nadrukkelijk overheerst, zorgt wel voor een eenheid van vorm, maar de onderlinge verbanden tussen de afzonderlijke delen blijven in het duister gehuld.
(Marcel Armand van Nieuwpoort over Chiaro-Scuro van Toer van Schayk in Dansbulletin, jrg. 12, nr. 5)

1996

De gewone toneelverlichting geschiedde in de tweede helft van de eeuw nog op gas. De Meiningers pasten elektrische apparaten toe die speciaal voor hun voorstellingen in Dresden werden vervaardigd (door waarschijnlijk de eerste licht- en geluidsontwerper uit de theatergeschiedenis Hugo Bähr).
(Loek Zonneveld in Toneel Theatraal, jrg. 117, nr. 8)

2006

De wand weerspiegelde ook de zaal (van de Amsterdamse Stadsschouwburg) met de gouden golving van het balkon en de fonkelende kroonluchters. Zelfs een van de vrouwen beelden, die de voorste loge ondersteunen en versieren, wordt scherp belicht en weerspiegeld in de wand. Het is sfeerbepalend èn betekenisvolle scenografie. Het is Artauds credo – theater is een verdubbeling van het leven – in optima forma.
(Hana Bobkova over Madame de Sade door Warlowski in Theatermaker, jrg.10, nr. 3)

2019

Op weg naar de eerste volledige LICHT-cyclus. Fruchtbar weiter!
(Erwin Roebroeks op Theaterkrant.nl, 30 augustus)

2022

We hebben wel zuinige warmtepompen op het dak staan voor de verwarming. Helaas gebruiken we conventionele lampen. Voor LED is nog geen tweedehands markt en nieuwe zijn heel erg duur.
(Sander Janssens spreekt Rutger Gernandt op Theaterkrant.nl, 23 augustus)

Dossiers

Theaterkrant Magazine januari 2023