Het Miljoenenkasteel is gekraakt. Een klokkenluider heeft een enorme hoeveelheid documenten openbaar gemaakt die een inkijkje geven in het functioneren van het grootste toneelinstituut van ons land. Alle namen en overige privé informatie zijn vanzelfsprekend onherkenbaar gemaakt.

The Phoenix Denktank – Europa opnieuw uitvinden door een toenemend immorele Europese artistieke lens

Eis: Burn After Reading
Verslag van besloten niet voor commerciële doeleinden bedoelde performance De Pijn van Mountainbikes door de Grote Tovenaar in het kader van de door de Europese Unie gefinancierde Phoenix Denktank ter verheffing van de Europese podiumkunsten en de structurele bestrijding van de illegale internationale fietsenhandel en bicyclaire seksindustrie 

Doel: zelfverheffing/Bestrijding bicyclaire seksindustrie
Middel: research door performance
Vereist: geheimhouding
Locatie: catacomben Miljoenenkasteel
Datum: 12-02-2025
Aanwezigen:
K[weggelakt]
D[weggelakt]
F[weggelakt]
D[weggelakt]
K[weggelakt]
D[weggelakt]
De Grote Tovenaar

Deze video performance is nadrukkelijk bedoeld voor door de EU-Lidstaten uitvoerig gescreende ingewijden en experts werkzaam in de inter-Europese podiumkunsten, en mag onder geen beding publiekelijk worden gemaakt op straffe van demontage.

Wat een vooraf opgenomen video lijkt van een noodlijdend oord in de derde wereld, blijkt een live internetverbinding te zijn.
De knalgele mountainbike in de projectie lijkt niet of nauwelijks getroffen door het veronderstelde leed.

De knalgele mountainbike, gesitueerd in een vervallen bordeel, gekleed in niet meer dan een spiernaakt frame, nuanceert diens eigen slachtofferschap.<

Na een verleidelijke erotische dans (de knalgele mountainbike zoekt contact, intimiteit en transactie) wordt de knalgele mountainbike illegaal geconfisqueerd door een gemaskerde fietsendief, tegen het tikken van de tijd in, onbeschermd weggefietst.

Zoals altijd adresseert de Grote Tovenaar niet zozeer de specifieke problemen van de getoonde plek, maar verlegt hij de aandacht naar de kijkervaring. Hij bevraagt mijn blik als toeschouwer, de aannames en impliciete machtsverhouding die in dat kijken verborgen liggen.

Na het buffet demonteren we een om genade smekende QPlay driewieler Elite Junior Roze. 

Met bevende stem verzoekt de Grote Tovenaar aanwezigen om na afloop van de performance de onderdrukte mountainbike in zichzelf van het slot te halen.

Hoe kan een weldenkend beschaafd mens niet? Na het weerzinwekkende sluitstuk, de livestream van een zinloze verbranding van een Mountainbike ST 540 27.5″ 2×9 speed microshift/Shimano zwart/rood en de standrechtelijke executie van een afbetaalde Babboe City Bakfiets uit Purmerend?

Ik vind mijn bike uiteindelijk, op de hoek van het Shoarmapad en de Nieuwe Mogendheden, rillend van de koude. Ik bied mijn excuses aan voor de vele jaren van exploitatie, open het nauwe slot, neem afscheid en ejaculeer vol.

Mission accomplished:
mijn western guilt druipt, zoals door de Grote Tovenaar voorspeld, in dikke zoet ruikende klodders van de achter-derailleur. Etnisch gezuiverd als Fred Astaire, blindelings vertrouwd als Stevie Wonder, innerlijk bevrijd als afgeknepen feces, tapdans ik door de regen naar de dichtstbijzijnde Hooters maar word ter hoogte van de Prins Bezemwagenstraat dodelijk geschept door een verdwaalde streekbus. 

Deze videoperformance is nadrukkelijk bedoeld voor door de EU-lidstaten uitvoerig gescreende ingewijden en experts werkzaam in de inter-Europese podiumkunsten en mag onder geen beding publiekelijk worden gemaakt op straffe van demontage[…]

Dossiers

Theaterkrant Magazine maart 2022