Traditioneel brengt Theatermaker in september de critici-enquête. Deze verzameling van lijstjes met sieozensfavorieten biedt een waardevol overzicht van de belangrijkste voorstellingen en ontwikkelingen volgens de beroepskijkers.

Jacques d’Ancona
Dagblad van het Noorden

Beste voorstelling
De Tweeling
Mijn nachten met Churchill
(Diederik van Vleuten)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
De Tweeling (Frank Ketelaar en Kees Prins)

Beste toneelbeeld
De Tweeling

Beste acteur, danser of zanger
Diederik van Vleuten (Mijn nachten met Churchill)

Beste actrice, danseres of zangeres
Loes Luca (In de ban van Broadway)

Beste festival
Noorderzon

Slechtste voorstelling
Vrouwen van later (Hummelinck Stuurman)
Bloedverwanten (Kemna Theater)
Pumps & Penalties (Senf Theaterpartners)
Amandla! Mandela (Bos theaterproducties)

Ergerlijkste theaterervaring
Robert Long – Zijn liedjes, zijn leven (Stage Entertainment)(foute dramatische thematiek)

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Muziek bij De Tweeling van Ilse DeLange en JB Meijers

Meest veelbelovende nieuwkomer
Tim Fransen en Peter Pannekoek

Dick Zijp

Theaterkrant.nl

Beste voorstelling
Spiritus (Eva Crutzen)

Slechtste voorstelling
Jazz & Comedy (Hans Liberg)

Luuk Verpaalen

Theaterkrant.nl

Beste voorstelling
Borgen (NNT)

Beste toneelbeeld
Borgen (NNT)

Beste acteur, danser of zanger
Joris Smit (De revisor van Nationale Toneel)

Beste actrice, danseres of zangeres
Malou Gorter (Borgen van NNT)

Beste gezelschap
Toneelgroep Amsterdam

Beste festival
Noorderzon

Meest veelbelovende nieuwkomer
Lars Doberman

Max Arian

De Groene Amsterdammer

Beste voorstelling
Theatre of the World (Louis Andriessen bij DNO)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
Dijkdrift (Jibbe Willems voor Silbersee/Calefax)

Beste toneelbeeld
Ariodante (Ultz voor DNO)

Beste acteur, danser of zanger
Leigh Melrose (Theatre of the World)

Beste actrice, danseres of zangeres
Miah Persson (Blank Out van Michel van der Aa)

Beste gezelschap
De Nationale Opera

Beste festival
Opera Forward

Slechtste voorstelling
Pique Dame (DNO)

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Aandacht voor jong talent, nu zelfs bij grote operagezelschappen

Meest veelbelovende nieuwkomer
Piepjong operagezelschapje Boom

Filip Tielens

Freelance / Theaterkrant.nl

Beste voorstelling
Mount Olympus (Jan Fabre)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
Konijn met pruimen (Dimitri Verhulst voor Laika & BOS+)
Wat/Nu (naar Marius Von Mayenberg door Tg Stan)

Beste toneelbeeld
De Spreeuw (Studio Orka)

Beste acteur, danser of zanger
Alexander Vantournhout (Aneckxander)

Beste actrice, danseres of zangeres
Sofie Decleir (De Fietsendief van Martha!tentatief, Zuidpool en Toneelhuis)

Beste gezelschap
BOG.

Beste festival
Oerol

Slechtste voorstelling
BAM kunst is geen kast (De Warme Winkel & Touki Delphine)
Het Gelukzalige (Olympique Dramatique & Alex Van Warmerdam)
(Had van deze voorstellingen meer verwacht)

Ergerlijkste theaterervaring
Absence (NTGent & Crew)

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Dag van de Dans (danssector slaat handen in elkaar)
Hoog Tijd (verbond van jonge makers)

Meest veelbelovende nieuwkomer
Apichatpong Weerasethakul (de wereldberoemde Thaise filmregisseur die met Fever Room zijn eerste theaterproductie maakte)

Jos Schuring

Scènes

Beste voorstelling
De radicalisering van Sadettin K. (Sadettin Kirmiziyüz/Troubleman) (intelligente mix van persoonlijk theater met universele zeggingskracht die veel zegt over deze wereld en ook nog eens mensen die het ‘allemaal wel denken te weten’ de ogen kan openen.)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
Hartstocht (Koos Terpstra en Nhung Dam) (slim geschreven en grappig, neemt telkens een andere wending waardoor je zeven kwartier vastgenageld aan je stoel zit)

Beste toneelbeeld
Dijkdrift (Silbersee en Calefax)

Beste acteur, danser of zanger
Sanne den Hartogh (De Wereldverbeteraar, Toneelschuur Producties)

Beste actrice, danseres of zangeres
Maria Kraakman (Het Jaar van de Kreeft, Toneelgroep Amsterdam)

Beste festival
Theaterfestival Boulevard (vanwege stabiele, mooi gedoseerde programmering waarin hoge kwaliteit leidend is)

Slechtste voorstelling
Stel je bent een koe (TG Echo) (oervervelend drammerig pamflet waarin goede bedoelingen vooral irriteren)

Ergerlijkste theaterervaring
Het dedain waarmee sommigen spreken over niet-gesubsidieerd theater

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Er lijkt iets te gebeuren in het toneelbestel. In twee grote steden worden vraag en aanbod bij een en dezelfde partij ondergebracht. Hoe dat zal gaan wachten we af, maar er gebeurt tenminste iets in dat al jaren vastgeroeste systeem en dat is positief.

Meest veelbelovende nieuwkomer
Tim Fransen

Hein Janssen

de Volkskrant

Beste voorstelling
Der Entertainer (Christoph Marthaler bij Deutsches Schauspielhaus Hamburg)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
Niet meer zonder jou (Nazmiye Oral)

Beste toneelbeeld
De Welwillenden (Tim Van Steenbergen bij Toneelgroep Amsterdam en het Toneelhuis)

Beste acteur, danser of zanger
Hans Kesting (De Welwillenden van Toneelgroep Amsterdam en Het Toneelhuis)

Beste actrice, danseres of zangeres
Chris Nietvelt (Glazen Speelgoed van Toneelgroep Amsterdam)

Beste gezelschap
Wunderbaum

Beste festival
Spring Utrecht

Slechtste voorstelling
Het Gelukzalige (De Mexicaanse Hond en Olympique Dramatique)

Ergerlijkste theaterervaring
Acteur George van Houts die mij een ‘zure oude nicht met aambeien’ noemde en mij dood wenste vanwege een voor mijn doen vrij milde recensie van de voorstelling Ventoux

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Dat steeds meer grote gezelschappen de marge, de locatie, de kleine zaal opzoeken met producties over relevante onderwerpen (Oostpool met Bromance, NT Jong met In mijn hoofd ben ik een dun meisje, Ro Theater met Bommenneef)

Meest veelbelovende nieuwkomer
De zeven kinderen die in Five Easy Pieces van Milo Rau bij CAMPO de affaire-Dutroux naspeelden en tegelijk iets over hun eigen toekomst beweerden. Misschien zien we ze nooit meer terug op een podium, maar overrompelend waren ze stuk voor stuk.

Robbert van Heuven

Trouw / Theatermaker

Beste voorstelling
Husbands and wives (Toneelgroep Amsterdam)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
Q&A (Rik van den Bos)

Beste toneelbeeld
Unterwerfung (Olaf Altmann bij Deutsches Schauspielhaus)

Beste acteur, danser of zanger
Ramsey Nasr (Husbands and wives, Toneelgroep Amsterdam) en Thomas Dudkiewicz (Re-enactment of the now, Theater Utrecht; Explorer, Prometheus ontketend, Urland en Crew)

Beste actrice, danseres of zangeres
Wine Dierickx (Helpdesk, Wunderbaum)

Beste gezelschap
BOG.

Beste festival
Noorderzon (Ik ben als freelance medewerker niet geheel onbevooroordeeld, maar had daar in 2015 de ene na de andere fantastische theaterervaring, los nog van de altijd fijne sfeer in het Plantsoen.)

Slechtste voorstelling
Richard III (Toneelgroep Oostpool)

Ergerlijkste theaterervaring
De extreme drukte op Oerol, waardoor kaartjes kopen of een onderkomen vinden een vrijwel onmogelijke odyssee wordt. (Groeit een en ander niet uit het jasje?)

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
De hoge kwaliteit, spannende vernieuwing en interessante nieuwe narratieve en theatrale mogelijkheden die een nieuwe generatie makers met zich meebrengt (Davy Pieters, BOG., Liliane Brakema, Hulst/Tarenskeen, URLAND enz.)

Meest veelbelovende nieuwkomer
Ilke Paddenburg (actrice in De wilde eend van Liliane Brakema)

Pieter Rings

Theaterkrant.nl

Beste voorstelling
Tijgers op de trap (Oorkaan)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
Ad & Eefje in het Paradijs (Tafel van Vijf)

Beste toneelbeeld
Lulu (De Nationale Opera)

Beste gezelschap
BonteHond

Beste festival
PopArts

Slechtste voorstelling
Queens (Dood Paard)

Ergerlijkste theaterervaring
De vele e-mails die je ongevraagd van groepen en theaters krijgt

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Eindelijk veel allochtonentheater of hoe dat ook mag heten

Sander Janssens

Het Parool / Theaterkrant.nl

Beste voorstelling
Een soort Hades (Theater Utrecht)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
Re-enactment of the Now (Thomas Dudkievic bij Theater Utrecht)

Beste toneelbeeld
Alice (Stef Lernous en Sven Van Kuijk bij Abattoir Fermé)

Beste acteur, danser of zanger
Hein van der Heijden (Een soort Hades, Theater Utrecht)

Beste actrice, danseres of zangeres
Tamar van den Dop (Sneeuwwitje, Noord Nederlands Toneel)

Beste gezelschap
Ro Theater

Beste festival
Spring Performing Arts Festival

Slechtste voorstelling
Lampedusa (Het Monsterverbond)

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Een nieuwe garde theatermakers die zich voorbereidt op het Kunstenplan 2017-2020

Meest veelbelovende nieuwkomer
Anneke Sluiters

Moos van den Broek

Theatermaker / Theaterkrant.nl

Beste voorstelling
The Dark Ages (Milo Rau)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
Alles (BOG.)

Beste toneelbeeld
The Dry Piece XL (Keren Levi)

Beste acteur, danser of zanger
Saddetin Kirmiziyüz (De Radicalisering van Sadettin K.)

Beste actrice, danseres of zangeres
Mette Ingvartsen (69Positions)

Beste gezelschap
Damaged Goods/Meg Stuart

Beste festival
Berliner Herbstsalon in het Maxim Gorki Theater

Slechtste voorstelling
The Future of Sex (Wunderbaum)

Ergerlijkste theaterervaring
Barbarians (Hofesh Shechter Company)

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Our House, installatietheater van Boogaerdt/VanderSchoot

Meest veelbelovende nieuwkomer
Germaine Kruip

Persis Bekkering

Theatermaker / de Volkskrant

Beste voorstelling
Chovansjtsjina (De Nationale Opera)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
Theatre of the World (Helmut Krausser)

Beste toneelbeeld
Blank out (Michel van der Aa)

Beste acteur, danser of zanger
Marcel Beekman (Theatre of the World, De Nationale Opera)

Beste actrice, danseres of zangeres
Lindsay Kesselman (Theatre of the World, De Nationale Opera)

Anita Rachvelishvili (Chovansjtsjina, De Nationale Opera)

Beste gezelschap
Opera2day, vanwege het verrassende Mariken in de tuin der Lusten: interessante samenwerking van artiesten en een inhoudsgedreven benadering van de operavorm

Beste festival
Opera Forward Festival

Slechtste voorstelling
Pique Dame (De Nationale Opera)

Ergerlijkste theaterervaring
De clichématige romantische representatie van een componist in Tsjaikovski’s Pique Dame (De Nationale Opera)

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Opera’s die zich bewust zijn van de heteronormativiteit die aan het repertoire kleeft, en dat slim doorbreken

Meest veelbelovende nieuwkomer
Dirigent Manoj Kamps (Dat kan niet vaak genoeg herhaald worden.)

Vincent Kouters

de Volkskrant

Beste voorstelling
Het Hamiltoncomplex (Het Paleis en Sontag)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
Ik speel geen Medea (Magne van den Berg)

Beste toneelbeeld
Een soort Hades (Roel van Berckelaer)

Beste acteur, danser of zanger
Thomas Höppener (De Wilde eend, Frascati Producties)

Beste actrice, danseres of zangeres
Ilke Paddenburg (Een soort Hades, Theater Utrecht)

Beste gezelschap
Toneelschuur Producties

Slechtste voorstelling
De gouden draak (Nationale Toneel)

Ergerlijkste theaterervaring
De theatermarathon

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Meer en meer actueler, alerter en relevanter (nieuw geschreven) toneel

Meest veelbelovende nieuwkomer
Club Gewalt

Evelyne Coussens

De Morgen / Etcetera

Beste voorstelling
Chasse Patate (Studio Orka)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
OER (BOG.)

Beste toneelbeeld
Hoe de grote mensen weggingen en wat er daarna gebeurde (Theater Artemis)

Beste acteur, danser of zanger
Hans Kesting (De Welwillenden, Toneelgroep Amsterdam en Het Toneelhuis)

Beste actrice, danseres of zangeres
Maria Kraakman (Het jaar van de kreeft, Toneelgroep Amsterdam)

Beste gezelschap
Theater Artemis
Studio Orka

Beste festival
Theater Aan Zee

Slechtste voorstelling

Alle voorstellingen die op de automatische piloot worden gemaakt

Ergerlijkste theaterervaring
Staande ovaties voor álle voorstellingen/ gezoem van gsms’s die zogezegd op stil staan

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Een nieuwe aandacht voor vorm bij jonge theatermakers

Meest veelbelovende nieuwkomer
Ballet Dommage (Maxim Storms en Katrien Valckenaers)

Simon van den Berg

Theatermaker / Het Parool

Beste voorstelling
De revisor (Nationale Toneel)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
De radicalisering van Sadettin K. (Sadettin Kirmiziyüz/Troubleman)

Beste toneelbeeld
De soundscape van Re-enactment of the Now van Jimi Zoet en Thomas Dudkiewicz

Beste acteur, danser of zanger
Hans Kesting (De Welwillenden, Toneelgroep Amsterdam en Het Toneelhuis)

Beste gezelschap
Frascati Producties

Beste festival
Vuurwerk

Slechtste voorstelling
Heart of Darkness (Project Wildeman)

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
De voorzichtig opkomende solidariteit van theatermakers na de subsidie-uitslagen

Meest veelbelovende nieuwkomer
Diewertje Dir

Kester Freriks

NRC Handelsblad / Theaterkrant.nl

Beste voorstelling
Don Carlos (Nina Spijkers bij Toneelschuur Producties)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
Ik speel geen Medea (Magne van den Berg)

Beste toneelbeeld
Lea’s Hochzeit (Maze de Boer bij Schauspielhaus Bochum)

Beste acteur, danser of zanger
Vincent Linthorst (Fit to Fly, Nationale Toneel)

Beste actrice, danseres of zangeres
Malou Gorter (Noord Nederlands Toneel)

Beste gezelschap
Toneelgroep Oostpool

Beste festival
ITs Festival

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Theater gewijd aan de vluchtelingenproblematiek; niet zozeer verheugend maar vooral, helaas, noodzakelijk

Meest veelbelovende nieuwkomer
Marte Boneschansker

Henri Drost

Theaterkrant.nl

Beste voorstelling
Wij gaan op berenjacht (Theater Sonnevanck)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
Oma mag ik mijn pop terug (Mark Haayema bij Theatergroep Gnaffel)

Beste toneelbeeld
Wij gaan op berenjacht (Morgana Machado Marques bij Theater Sonnevanck)

Beste acteur, danser of zanger
Roland Haufe (Richard III, Toneelgroep Oostpool)

Beste actrice, danseres of zangeres
Kirsten Mulder (overtuigt in problematische Lulu van Toneelgroep Oostpool)

Beste gezelschap
Theater Kwatta (maakt met of zonder BIS-status spraakmakend jeugdtheater op hoog niveau)

Beste festival
Theaterfestival Boulevard

Slechtste voorstelling
Pumps & Penalties (Senf Theaterpartners)

Ergerlijkste theaterervaring
Voorstellingen die in de middenzaal goed tot hun recht komen maar (soms door benodigde theatertechniek, soms door ambitie van de makers) toch in de grote zaal staan en daar verzuipen.

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
De eerste gezamenlijke productie van De Nederlandse Reisopera en Opera Zuid (Il matrimonio segreto) belooft heel veel voor toekomstige producties met jong talent.

Meest veelbelovende nieuwkomer
Lilian Farahani (sopraan)

Joost Ramaer

Theaterkrant.nl

Beste voorstelling
Das Rheingold (Johan Simons, Teodor Currentzis en orkest orkest MusicAeterna op Ruhrtriennale) (Vooral vanwege het toneelbeeld – onderwereld onder, het walhalla boven en het orkest ertussenin, alle drie vol in het zicht van het publiek. Dat kan alleen in een mega-speelruimte als de Jahrhunderthalle.)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
Meeting (Antony Hamilton en Alisdair Macindoe) (Een adembenemende krachtmeting tussen twee dansers en 64 percussierobotjes die zij zelf hadden geprogrammeerd)

Beste toneelbeeld
Mementos Mori (Manuel Cinema) (Een schitterende, complexe productie met poppenspelers, live muziek, honderden papieren poppen, live camera’s en projectieschermen. Behalve de voorstelling zelf ziet het publiek ook hoe hij ter plekke wordt gemaakt.)

Beste acteur, danser of zanger
Bariton Leigh Melrose (als Alberich in Das Rheingold, Ruhrtriennale)

Beste actrice, danseres of zangeres
Sonia Hughes (Wallflower, Renny O’Shea en Richard Gregory (Hughes is geen professionele danseres – verre van dat. Haar grote, zware lichaam oogt, zacht gezegd, onhandig. Zij danst puur voor haar plezier – thuis of in nachtclubs. Zodra zij begint te bewegen, blijkt zij een verbluffende performer. Quarantine ontdekte haar in een disco. ‘Als zij een club binnenkomt, valt ze meteen op.’ Haar te zien dansen was een onvergetelijke ervaring.)

Beste gezelschap
Christiane Jatahy / Cia Vértice (What if they went to Moscow? Beneden in de grote zaal live theater, boven in de kleine zaal de projectie van de eveneens live verfilming daarvan. Je weet niet wat je overkomt: twee totaal verschillende voorstellingen. In de film gebeuren volstrekt andere dingen, zie je volstrekt andere drijfveren van de personages. Het is allemaal even verbluffend.)

Beste festival
Dancing on the Edge (Het was mijn eerste kennismaking met dit kleine maar fijne festivalletje. Een focus op performers uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika – kan het actueler? De kwaliteit van de shows was wisselvallig. Dat kan ook niet anders, gezien de omstandigheden waarin de makers meestal moeten leven en werken. Maar het complete aanbod was interessant, prikkelend, de moeite waard.)

Ergerlijkste theaterervaring
De doodsteek voor festival De Keuze in Rotterdam, nota bene toegebracht door de Rotterdamse Schouwburg. (Het heeft zeker tien jaar gekost om De Keuze op te bouwen. Het is een schandaal en een tragedie dat dat met één pennenstreek om zeep kon worden geholpen.)

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
De nieuwe gedaante van het festival Over het IJ. Met dat festivalhart aan het water, naast restaurant Pllek. En met Wijkmakers, waarin Over het IJ jonge theatermakers de wijken van het omringende Amsterdam-Noord instuurt.

Meest veelbelovende nieuwkomer
Stichting Zonnehuis Muziektheater. (Met een wervelende Sweeney Todd liet Maarten Voogel zien wat er allemaal wél kan in Het Zonnehuis.)

Hans Smit

Het Parool / Opium op 4

Beste voorstelling
Unterwerfung (Karin Beier bij Deutsches Schauspielhaus Hamburg)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
Dam (BOG.)

Beste toneelbeeld
Alice (Sanne Danz bij Maas theater en dans)

Beste acteur, danser of zanger
Hans Kesting (De Welwillenden, Toneelgroep Amsterdam en Het Toneelhuis)

Beste actrice, danseres of zangeres
Malou Gorter (Borgen, NNT)

Beste gezelschap
Toneelgroep Amsterdam

Beste festival
Holland Festival

Slechtste voorstelling
Nido/Rizoma op Oerol

Meest veelbelovende nieuwkomer
Lisse Knaapen (Sky)

Hanny Alkema

Trouw

Beste voorstelling
Husbands and Wives (Toneelgroep Amsterdam) (Vanwege het weergaloos beweeglijke samenspel tussen decor, enscenering en acteurs)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
De Radicalisering van Sadettin K. (Sadettin Kirmiziyüz/Trouble Man) (Even kwetsbare als radicale kijk op maatschappelijke frustratie)

Beste toneelbeeld
Van Waveren (Thomas Rupert bij Ro Theater) (Uiterst beeldend en tegelijk verwijzend naar het oeuvre van Alize Zandwijk)

Beste acteur, danser of zanger
Pierre Bokma (De Kersentuin, NTGent) (Weerspiegelt het angstig ondiepe decor prachtig in zijn in stem en lijf samengeknepen woede en verbijstering.)

Beste actrice, danseres of zangeres
Sylvia Poorta (Van Waveren, Ro Theater) (IJl fladderend en o zo menselijk)

Beste gezelschap
Mugmetdegoudentand (Steeds artistiek verrassend met brede en originele kijk op kunst en maatschappij)

Beste festival
Brandhaarden (Stadsschouwburg Amsterdam) (Scherp, politiek incorrect én maatschappelijk betrokken)

Slechtste voorstelling
Privacy (Wunderbaum en De Warme Winkel) (Het particuliere verward met het thema – wat op zichzelf wel weer leerzaam is)

Ergerlijkste theaterervaring
De stille kracht (Toneelgroep Amsterdam) (Want (bijna letterlijk) verdronken in overdrijving)

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Het lef om de maakbaarheid van het leven te toetsen (bijvoorbeeld Hoe echt is echt echt, de Theatertroep; Fresh Young Gods, Toneelgroep Oostpool)

Meest veelbelovende nieuwkomer
schrijfster Vera Ketelaars (Rad van Fortuin) (Kan met verrassend scherp gevoel voor de diepere betekenis van taalstijlen (clichés, flashbacks, vertellende monologen, dialogen) karakters extra dimensie geven)

Mike Peek

Het Parool

Beste voorstelling
Draai het eens om (NUHR)

Beste toneelbeeld
Schoft (Kommil Foo)

Slechtste voorstelling
Vliegangst op de pechstrook (Kamagurka)

Ergerlijkste theaterervaring
Oude rotten die al decennia hetzelfde doen en er nog mee wegkomen ook

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Jonge talenten die weer sneller een impresariaat vinden

Meest veelbelovende nieuwkomer
Tim Fransen

Herien Wensink

NRC Handelsblad

Beste voorstelling
Borgen (Ola Mafaalani, NNT)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
Unterwerfung (naar Houellebecq, Deutsches Schauspielhaus Hamburg)

Beste toneelbeeld
Les Damnés (Ivo van Hove & Comédie Française, Festival d’Avignon)

Beste acteur, danser of zanger
Hans Kesting (Kings of War, Toneelgroep Amsterdam; De Welwillenden, Toneelgroep Amsterdam en Het Toneelhuis)

Beste actrice, danseres of zangeres
Malou Gorter (Borgen, NNT)

Beste gezelschap
Toneelgroep Amsterdam

Beste festival
Nederlands Theater Festival

Slechtste voorstelling
Dit zijn de namen (NTGent)

Ergerlijkste theaterervaring
Het fonetische Nederlands van Risto Kübar in Dit zijn de namen, en de suggestie dat het werken met lelieblanke acteurs met een andere moedertaal iets over diversiteit of de multiculturele samenleving zegt

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Aandacht voor diversiteit binnen de sector

Meest veelbelovende nieuwkomer
Saman Amini

Brechtje Zwaneveld

Theaterkrant.nl

Beste voorstelling
Falling dreams (Monique Corvers, Het Filiaal)

Beste nieuwe tekst, choreografie of libretto
Maarten de meeuw (Daniel van Klaveren bij De Toneelmakerij)

Beste toneelbeeld
Falling dreams (Claus den Hartog bij Het Filiaal)

Beste acteur, danser of zanger
Felix Schellekens (Leuk en Dit is geen theater, BonteHond)

Beste actrice, danseres of zangeres
Willemijn Zevenhuijzen (In mijn hoofd ben ik een dun meisje en Het schaap Veronica, NTjong)

Meest veelbelovende nieuwkomer
Belle van Heerikhuizen (Anjerkinderen, De Toneelmakerij)

Fritz de Jong

Het Parool

Beste voorstelling
Henry (Itamar Serussi, Scapino Ballet Rotterdam)

Beste nieuwe choreografie:
The conversation (Crystal Pite, Nederlands Dans Theater I)

Beste gezelschap
Conny Janssen Danst

Beste festival
Julidans

Slechtste voorstelling
Swan lake (Jakop Ahlbom)

Ergerlijkste theaterervaring
Bij de verder prachtige voorstelling Stones in her mouth bakende choreograaf Lemi Ponifasio zijn duistere toneelruimte af met een knallend witte lichtstrip op het voortoneel. Dit opdringerige voetlicht maakte het bijna onmogelijk om de voorstelling af te kijken zonder een deel van je ogen af te schermen. Misschien wel de bedoeling van de maker. Maar niet fijn.

Meest veelbelovende nieuwkomer
Meer een rijzende ster dan een nieuwkomer: Jefta van Dinther, die een persoonlijke crisis briljant bewerkte tot de imposant duistere voorstelling Protagonist.

Wendy Lubberding

Theaterkrant.nl

Beste voorstelling:
Five Easy Pieces (Milo Rau bij CAMPO) (Verpletterend in de juistheid van de gekozen vertelvorm)

Beste nieuwe tekst/choreografie/libretto
De radicalisering van Sadettin K. (Sadettin Kirmiziyüz/Troubleman)

(Kirmiziyüz raakt precies alle pijnpunten in de manier waarop wij vandaag met elkaar omgaan en tekortschieten.)

Beste toneelbeeld/beste scenografie
Alice (Sanne Danz bij Maas theater en dans)

(Het was bont, en dat kon veel meer betekenen dan alleen maar vrolijkheid.)

Beste acteur/danser/zanger
Joris Smit (De Revisor, Nationale Toneel) (Hij liet de zaal alle uithoeken zien van de geslepen geest van zijn personage)

Beste actrice/danseres/zangeres
Manon Nieuweboer (Een feest voor Boris, Sanne Nouws). (Nieuweboer geeft haar taal zo’n lading dat je naar adem hapt wanneer ze haar masker eindelijk laat vallen.)

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Bij de Brabantse dansmakers zag ik een aantal cross-overs met hedendaags circus, zoals in de samenwerking van Pia Meuthen en United Cowboys met dansers en acrobaten. Spierkracht en durf gaan dan gepaard met de uitdrukkingskracht en vloeiender bewegingstaal van de dansers.

Meest veelbelovende nieuwkomer
Tamar Blom/Wild Vlees (When Everything is human… was een bijzonder onderzoek naar kwetsbaarheid en kracht)

Marcelle Schots

Theatermaker / Theaterkrant.nl

Beste voorstelling
The Lost Room (Franck Chartier bij NDT1)

Beste nieuwe choreografie
The Statement (Crystal Pite bij NDT 1)

Beste toneelbeeld/beste scenografie
Mum’s the World (Mark Thewessen (video en licht) en Malin Moisio (decor) voor Cecilia Moisio, Dansmakers Amsterdam)

Beste danser
Piet Rogie (Re/turn, Rogie c.s.)

Beste danseres
Erica Horwood (Het Nationale Ballet)

Beste gezelschap
Nederlands Dans Theater

Beste festival
Spring Performing Arts Festival

Wouter Hillaert

De Standaard / rekto:verso

Beste voorstelling:
Five Easy Pieces (Milo Rau / Campo)

Beste nieuwe tekst
Hoop (Stijn Devillé)

Voorstelling met het beste toneelbeeld/beste scenografie
Alleen (Jozef Wouters voor Tg Stan)

Beste acteur/danser/zanger
Hans Kesting (De Welwillenden, Toneelgroep Amsterdam en Het Toneelhuis)

Beste actrice/danseres/zangeres
Wine Dierickx (Helpdesk, Wunderbaum)

Beste gezelschap
Het nieuwstedelijk

Beste festival
Theater Aan Zee

Slechtste voorstelling
Verdwaald (Eva Bal, Kopergietery)

Ergerlijkste theaterervaring
De Kersentuin (Johan Simons, NTGent)

Meest verheugende nieuwe ontwikkeling
Het diepgaande inhoudelijke onderzoek bij vele jonge makers, al dan niet in de wijk

Meest veelbelovende nieuwkomer
Raoul Collectif (Rumeur et petits jours)

Dossiers

Theatermaker september 2016