Aan mijn Duitse collega’s leg ik keer op keer uit dat je in Nederland ongeveer dertig acteurs hebt met een vast contract, en dat de rest freelancer is. ‘Maar hoe verdienen jullie dan jullie geld?’, is een veelgehoorde vraag. Goede vraag. Iedereen benadert dit anders en weet op creatieve en eigenzinnige wijze vaak toch (prima) rond te komen. Er is veel vrijheid in ons Nederlandse veld, maar ook veel kwetsbaarheid en onzekerheid.









