Zomaargasten
Oscar Kocken en Patrick Nederkoorn
★★★☆☆ Anders
10 juli 2016 - De Parade, Den Haag - Speellijst
Het boeiende leven van een onbekende Nederlander
Door gepubliceerd 11 juli 2016

Gordon, Chantal Janzen, Matthijs van Nieuwkerk, veel mensen zijn er wel even klaar mee. Honderd procent onbekende Nederlanders, dat is de garantie die Oscar Kocken en Patrick Nederkoorn de bezoeker van Zomaargasten geven. Hun concept is even slim als eenvoudig: de een interviewt een van de gasten van hun voorstelling (als die tenminste een onbekende Nederlander is), de ander zoekt er plaatjes en muziekjes bij.

Oscar Kocken en Patrick Nederkoorn scheuren zelf de kaartjes bij de ingang van hun tent. Ze maken een hartelijk praatje met elke gast en werken zo aan de waardering en de emancipatie van de onbekende Nederlander. Een van hen wordt uitverkoren: hij of zij krijgt de hoofdrol in een interview. Hoewel er natuurlijk veel mensen zijn die de prijs graag aan zich voorbij zouden zien gaan. Zo niet Jan-Dirk. Hij neemt plaats in de stoel voor de Zomaargast van de avond en maakt direct de indruk dat hij zich daar best op zijn gemak voelt.

Kocken is onder meer columnist en tekstschrijver voor het humoristische tv-programma Cojones, Nederkoorn werkt na Code rood aan zijn tweede cabaretprogramma. Samen bedachten ze de handige Paradeformule Zomaargasten. Ze zijn vriendelijk en wendbaar genoeg om ter plekke een onderhoudend interview te houden en ze kunnen improviseren. Al moet je natuurlijk een beetje geluk hebben met je gast.

Met Jan-Dirk uit Hillegom had Nederkoorn het getroffen. De 61-jarige man (zijn werk kwam niet eens ter sprake) verloor zijn vrouw zes jaar geleden aan kanker. Hij is daar redelijk overheen gekomen, onder meer omdat hij bij Biodanza een nieuwe partner vond. Een man in dit geval. Daar valt hij ook op, maar zijn traditionele katholieke achtergrond liet niet zomaar toe dat hij daar ook werk van maakte.

Kocken vond en projecteerde plaatjes bij het gesprek en zorgt voor een uittro met een liedje van Charles Aznavour, de lievelingsmuziek van Jan-Dirk. Hij googlelt ‘verschil man vrouw’, maar het resultaat zien we niet.

Het kan altijd een tikje scherper, maar zeker met een open gast als Jan-Dirk is Zomaargasten een aanwinst voor De Parade. Het programma is een mooie vorm van georganiseerde verrassing en herkenning. Want onbekende Nederlanders, dat zijn we bijna allemaal.