Kan kunst de wereld redden? De Irakees Enkidu Khalid onderzoekt die vraag in een participatieve voorstelling, waarin hij zijn publiek ter plekke theater laat maken. Verhalen vertellen we ook om te kunnen verwerken, het gecreëerde materiaal versmelt tenslotte met Khalid’s persoonlijke geschiedenis.

Working Method begint met historische beelden van de stad Bagdad begeleid door de muziek van Filfel Gourgy, een Joods-Irakese zanger die beroemd werd met zijn Koranverzen. Hij vluchtte uiteindelijk naar Israël. In veel kunstenaars schuilt een wereldverbeteraar. Zo ook theatermaker en performer Enkidu Khaled (1985), die opgroeide in Bagdad met de muziek van Gourgy en daar in de ban raakte van theater. Als jonge tiener had hij grootste dromen en begaf hij zich in een kunstcircuit, dat zich afzette tegen het regime. Hij vertelt er smeuïg over in een kleine ruimte van de Brakke Grond, zonder opsmuk van licht- of geluidseffecten.

Theater maken kunnen we allemaal, stelt Khaled, die er een methode voor  ontwikkelde. Tijdens de voorstelling zet hij zijn publiek  aan het werk. Uit herinneringen, woordassociaties en tekeningen ontstaat een reeks theaterscènes, die het frame zouden kunnen vormen van een potentieel theaterstuk. Midden in de excercitie, die op het toneel wordt uitgevoerd door enkele vrijwilligers uit het publiek, verwerkt Khaled een aangrijpend familieverhaal, dat hij aan het slot van de voorstelling kracht bij zet met een minstens even aangrijpend beeld.

Working Method houdt het midden tussen een lecture performance, een workshop en een traditionele vertelling. Rommelig informeel en wars van moralisme brengt Khaled zijn boodschap. Met simpele middelen mengt hij de beelden van zijn eigen herinnering, met die van zijn toeschouwers. Khaled, die zich na zijn vlucht uit Irak vestigde in België, rondde onlangs zijn master af aan Dasarts. Het is opvallend hoe daar het begrip storytelling nieuw leven wordt ingeblazen. Meerdere studenten, waaronder ook Khaled met zijn nieuwste werk Youssef, hanteerden de vorm vorige week in hun eindpresentaties.

Al eeuwenlang verwerken we trauma’s door het vertellen van verhalen. Endiku Khaled weet dat gegeven te vangen in een verrassend functioneel en interactief concept. Intussen leidt Working Method ook nog een ander leven, als daadwerkelijke theaterworkshop voor kinderen.