Michelle Obama ging met golvend haar het Witte Huis in en draagt nu zij presidentsvrouw af is weer haar eigen kroeshaar. Net als Oprah Winfrey, die haar talkshows met gestraight haar begon en het later weer inruilde voor een natuurlijker kapsel. De jongerenvoorstelling Wij gaan het hebben over haar begint in een kapsalon en eindigt bij de wereldpolitiek.

Net als Oprah en Michelle lieten de moeders en grootmoeders van het theaterduo Blackman&Blokland (Yahmani Blackman en Dorothy Blokland) zich beïnvloeden door een schoonheidsideaal waarvoor ze hun haar in allerlei bochten moesten wringen.

In de meest hilarische scène van de voorstelling, over het straighten van haar, gaat huiskapster Tante Shirley, gekleed in een soort anti-asbestpak, helemaal los. De spetters schuim met aminozuur vliegen in het rond en het slachtoffer in de kappersstoel houdt er brandwonden op haar hoofdhuid aan over. Maar daarvoor heeft de haarheks middeltjes met jojoba-olie, arganolie of kokosolie. Totale kosten? Achthonderdveertig euro per jaar, maar dan ben je wél verzekerd van een man, een huis, een baan en een succesvol leven.

Wij gaan het hebben over haar is de titel van deze voorstelling en dat laat ook het decor zien. Een gezellige black-hair kapsalon met schappen vol hairextensions, afro-pruiken in pastelkleuren en chemische middeltjes. Blackman en Blokland zijn de veelzijdige kapsters die het ook met het publiek in de zaal over hun haardracht hebben. Een jongen borstelt zijn ultrakorte haar vijfmaal per dag om het zachter te maken. Een vrouw met een vader uit Zambia en een moeder uit Den Haag – ‘Wit Den Haag?’, vragen de actrices – heeft de ideale krulletjes. Maar het duo is juist op zoek naar het haar dat écht niet te kammen is. De zaalbeelden die ze met hun mobiel filmen worden groot op de achterwand van de kapsalon geprojecteerd. Later in de voorstelling komen ook de Afrikaanse geschiedenis en de periode van de slavernij met historische fotobeelden voorbij.

In 2018 maakte het duo een vergelijkbare voorstelling voor volwassenen op het Amsterdam Fringe Festival. De versie voor jongeren is nog actueler. In een mix van zang, dans, stand-up en spoken word spelen Blackman en Blokland de sterren van de hemel. Met verstild spel over hun eigen kwetsbaarheden, durven ze ook hun nek uit te steken en zich kwetsbaar te tonen. Een alledaagse vraag als ‘hoe draag jij je haar?’ groeit als vanzelf uit tot een actuele en scherpe satire over cultuurverschillen, zelfbewustzijn, onderdrukking, Afrikaanse geschiedenis en de jongerencultuur van nu.

Niet alle teksten, woordgrappen en kwinkslagen zijn voor outsiders te begrijpen, maar zo wordt het proces van in- en uitsluiting ook in de zaal goed voelbaar. In het nagesprek met de zaal vraagt een jongen hoe het duo deze voorstelling in een plaats als Hengelo wil gaan spelen. Daar hebben Blackman en Blokland al een oplossing bedacht, die nieuwsgierig maakt naar het verloop van de tournee door het land.