Recensie

West Side Story
Joey McKneely, TEC Entertainment
★★★☆☆ Musical
13 december 2017 - World Forum Theater, Den Haag - Speellijst
Nieuwe West Side Story is virtuoos, maar afstandelijk
Door gepubliceerd 14 december 2017

Aan talent en inzet geen gebrek in West Side Story van TEC Entertainment. Kosten noch moeite zijn gespaard om het origineel uit 1957 te benaderen. Het resulteert in een show die trakteert op wervelende zang en dans, maar in de race om te imponeren er niet in slaagt om een gelaagd verhaal te vertellen.

West Side Story, de musicalbewerking van Shakespeares Romeo en Julia, verscheen zestig jaar geleden op Broadway – en deed haar op haar grondvesten schudden. Niet alleen door de revolutionaire choreografie van Jerome Robbins, maar vooral door de urgente thematiek. Het grote publiek was gewend aan de romantiek van Richard Rodgers en Oscar Hammerstein, en kreeg nu een verhaal over raciale spanningen en rivaliserende jeugdbendes te zien. Een verhaal dat buiten de muren van het theater een harde realiteit was.

De New Yorkse Upper West Side werd immers geteisterd door conflicten tussen Italiaanse, Ierse en Puerto-Ricaanse jongeren, die vochten om hun eigen terrein in de stad. West Side Story bracht deze spanningen op het toneel door de familievete van Verona in de straten van New York te zetten. In de plaats van de Capulets en Montagues zien we hoe de Europese Jets en de Puerto- Ricaanse Sharks elkaar naar het leven staan. Hun conflict escaleert wanneer Tony, de beste vriend van Jets-leider Riff, en Maria, de zus van Sharks-leider Bernardo, voor elkaar vallen. Als aan beide kanten doden vallen, moeten de twee geliefden kiezen voor elkaar, of voor hun eigen families.

Inmiddels kennen we West Side Story van de verfilming uit 1961, die liedjes als Maria en Tonight onsterfelijk maakte. Een mooie kerstklassieker, zo moet ook TEC Entertainment gedacht hebben toen ze een internationale podiumproductie naar Nederland bracht. Regisseur Joey McKneely speelt in op onze herinnering aan de film. We zien een sober toneelbeeld, met de trappen en balkons die we kennen uit de iconische filmscène waarin de Tony en Maria elkaar de liefde verklaren.

Voor de choreografie is zelfs gespit door aantekeningen van de oerversie, zodat de dans die we zien een benadering is van wat het publiek in 1957 gezien moet hebben. Het resulteert in een energieke, expressieve dansstijl die als rode draad door de voorstelling loopt: van de Jets en Sharks die treiterig elkaars grenzen aftasten in de proloog, tot de uitbundige danswedstrijd van de Shark-vrouwen tijdens America en het droomballet in Somewhere, waarin de geliefden een wereld fantaseren waarin beide groepen in harmonie met elkaar dansen.

Wie naar West Side Story gaat voor virtuoze zang en dans, wordt in deze versie niet teleurgesteld. McKneely heeft een groep acteurs gecast die stuk voor stuk prima uit de voeten kunnen met de veeleisende choreografie. Iconische nummers als Maria, Tonight en I Feel Pretty worden prachtig gezongen door Kevin Hack als Tony en Natalie Ballenger in de rol van Maria.

Het leunen op virtuositeit is echter ook wat deze voorstelling inhoudelijk tegenwerkt. Als een geoliede machine rennen de performers van dans naar dans en nummer naar nummer, zonder ergens kwetsbaar te worden of nuances te vinden in het rijke materiaal. Met name de Jets en Sharks spelen consistent op dezelfde hoge energie. Er wordt veel geschreeuwd en gegesticuleerd, zonder daadwerkelijk naar elkaar te luisteren en samen te spelen. Het maakt de voorstelling afstandelijk en bij vlagen moeilijk verstaanbaar: je kan het bewonderen om de technische kwaliteiten, maar echt meegaan in de tragische liefde van Tony en Maria, of het schrijnende onbegrip tussen de Jets en Sharks wil niet lukken.

Daarnaast maakt McKneely tegenstrijdige keuzes in de representatie van verschillende etniciteiten. De Sharks worden in deze versie niet alleen door Latinx, maar ook Afro-Amerikaanse acteurs en actrices gespeeld. Een bewuste keuze, zo geeft de regisseur aan in een interview met NRC Handelsblad: de rivaliteit tussen Europese en Puerto-Ricaanse immigranten ligt niet vers in ons geheugen, maar discriminatie op basis van huidskleur is anno 2017 helaas nog springlevend. Gezien deze ingreep is het opmerkelijk dat er niet voor een Latina actrice is gekozen om de rol van de Puerto-Ricaanse Maria te spelen. We zien een musical die zich nadrukkelijk uitspreekt tegen segregatie en een interraciaal liefdeskoppel in het centrum zet, maar alsnog gedragen wordt door twee blanke acteurs. Het is een twijfelachtige traditie geworden – in de originele productie en de filmversie werd Maria ook door blanke actrices gespeeld – maar zestig jaar na de oerversie zou het tijd moeten worden om hier gevoeliger mee om te gaan.

Foto: Johan Persson

3 Reacties

  1. Conny van vliet
    Geplaatst op 15 december 2017 om 01:53 | Permalink

    Was een geweldige voorstelling. Ben een west Side story al vanaf mijn 15e. Deze voorstelling brought back the memories. Very excellent performance. A brilliant group of performers

  2. Davida Zimmer
    Geplaatst op 15 december 2017 om 11:35 | Permalink

    ‘West Side Story’ spreekt zich niet uit tegen segregatie, maar tegen zinloze nergens op gebaseerde vijandschap, veroorzaker van destructieve angst. Sommigen van de recensenten van de Theaterkrant hebben ook last van een bepaald soort angst. Makers van voorstellingen moeten volgens hen rekening houden met gevoeligheden in de maatschappij. Waarom? Dat ze dat denken maakt mij juist bang.

  3. Jeroen
    Geplaatst op 16 december 2017 om 00:21 | Permalink

    Dat laatste lijkt me totaal niet relevant in deze recensie te benoemen. Schrijf er dan een opinie over.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

LET OP: op deze recensie rust auteursrecht. Voor geheel of gedeeltelijke overname, in welke vorm dan ook, is vooraf toestemming nodig van de uitgever.

Medewerkers

Gegevens uit de Theaterencyclopedie (beta)

auteur: Arthur Laurents
liedteksten: Stephen Sondheim
muziek: Leonard Bernstein
regie: Jerome Robbins / Joey McKneely
kostuums: Renate Schmitzer
decor: Paul Gallis
grime: Hannelore Uhrmacher
productie: Michael Brenner / Martin Flohr
licht: Peter Halbsgut
geluid: Rick Clarke
uitvoerende: Natalie Ballenger / Kevin Hack / Beau Hutchings / W. Quinones-Villanueva / Keely Beirne / Julio Catano-Yee / Joy del Valle / Nikki-shark Croker / Cameron Jackson / A.J. Lockhart / Daniel Russel / Kyle Weiler / Kenn Christopher / Ryan P Cyr / Andy Frank / Jill Gittleman / Lauren Guerra / Dennis Holland / Kelsey Holley / Carley Ingold / Nahum McLean / Luis Metaxas / Matthew Wiercinski / Kayle Moniz / C. Morabito / Matthew Ranaudo / Lauren Soto / Joe Nigelow / Eric Rolland / Natalia Sanchez / Michael Scott / Jeff Sulivan

Meer info over deze voorstelling op Theaterencyclopedie.nl

Elders

de Volkskrant
★★★☆☆
'Voor deze productie ontwierp Paul Gallis een simpel maar effectief toneelbeeld: stalen, uitpandige trappenhuizen, hét kenmerk van de Upper West Side in Manhattan waar het verhaal zich afspeelt, met daarachter een groot scherm met foto's van wolkenkrabbers. Voor de hand liggend misschien, maar het schept ook ruimte voor dit grote ensemble, dat met zijn Amerikaans-professionele aanpak deze musical veel eer betoont.' Hein Janssen
Telegraaf
★★★☆☆
'Degelijk en geheel in de geest van Jerome Robbins, zo zou je deze uitvoering van West Side Story kunnen noemen. Maar verrassend of spannend is de show, hoe sprankelend bij vlagen ook, niet' Paola van de Velde
Telegraaf

Speellijst

De eerstvolgende drie speelbeurten van deze voorstelling:

Verwante artikelen

Tags

, , , ,

  • Elders

    [cf "quote1_krant"]
    ★★★☆☆
    [cf "quote1_dequote"] [cf "quote1_auteur"]
    [cf "quote2_krant"]
    ★★★☆☆
    [cf "quote2_dequote"] [cf "quote2_auteur"]
    [cf "quote4_krant"]
    [cf "quote4_dequote"] [cf "quote4_auteur"]