In Leiden Bio Science Park werken maar liefst negentienduizend mensen, van over de hele wereld. Ze leven met de ambitie het ultieme medicijn te vinden, de bijna onvindbare microbe te ontdekken, een doorbraak in life sciences te bereiken. Het Leidse stadsgezelschap PS|theater is gespecialiseerd in voorstellingen op bijzondere Leidse locaties, de wandelvoorstelling Welcome In My Backyard is daarvan een mooi voorbeeld.

De theaterbezoekers maken, luisterend naar tekst en muziek in de koptelefoons, een wandeling over het terrein van het Science Park. De makers Tijs Huys, Rian Evers en Julia Schmitz verbleven twee maanden op het park en interviewden tientallen internationale wetenschappers en studenten over hun leven. Hun regisseur is Pepijn Smit, artistiek leider van het gezelschap. Die verhalen zijn verzameld op een podcast. Daarop staan interessante verhalen over het werk op het wetenschapspark.

De teksten tijdens de audiotoer spitsen zich toe op het waarom van het vertrek van deze internationals uit hun vaderland om een nieuwe, vaak ongewisse toekomst in Leiden te beginnen. Een veelgehoorde reden is dat de internationals een groot verlangen hebben nieuwe culturen en nieuwe werelden te ontdekken. Ze komen uit Kazachstan en België, uit Afrika en IJsland en Zuid-Afrika, uit Syrië. Zo beschouwd herbergt het Science Park in Leiden vermoedelijk het grootste aantal nationaliteiten op zo’n betrekkelijk kleine ruimte.

Voor ondergetekende is zo goed als elke stap in het Science Park nieuw. Er zitten vele tientallen bedrijven. De makers hebben in hun onderzoeksfase vooral gesproken met mensen die verbonden zijn aan Baseclear, Dr. Reddys, Janssen Biologics, ProQR en Biopartner. Tussen de imponerend hoge onderzoeksgebouwen en studentenflats voelen we ons nietig. Onze gids is de uit België afkomstige Tijs Huys die dit jaar 18 jaar in België woonde en 18 jaar in Nederland. Hij neemt ons mee op een tocht per bierfiets (‘Een hotspot voor internationals’) en houdt in een mooie binnentuin een prachtig elektronisch interview met maar liefst zeven mensen tegelijk, via een toetsenbord waaronder al de stemmen schuilgaan. Hij betrapt zichzelf erop dat hij, als Belg, de bitterballen verdedigt tegenover de Zweed Pontus. Scherp gevonden is de poging om van het Belgische en Nederlandse volkslied één geheel te maken. Hij mixt de beide liederen, maar het resultaat is niet om aan te horen. Wat zegt dat over zijn positie, zijn identiteit?

In de bierfiets ontmoeten we Tobias, afkomstig uit een dorpje bij de Duitse stad Düsseldorf. De gids confronteert hem met een uitspraak van een andere international, dat je thuis is waar de juiste mensen zijn. Tobias plaatst daar vraagtekens bij. Voor hem is thuis ook de cultuur waar hij is opgegroeid, zoals die in het dorpje van zijn herkomst: iedereen kende iedereen, je sprak nooit niets af per telefoon maar je ging bij je vrienden langs. De audiotoer is ook een loflied op Leiden: onveranderlijk is elke international een gepassioneerd liefhebber van Leiden, de stad zo dicht bij zee, een soort Amsterdam in het klein met aardige mensen en swingend nachtleven. De botsing der culturen is in allereerste plaats verrijkend en spannend, dat is de grote en betekenisvolle kracht van deze bijzondere luistervoorstelling.