Sinds hun samenwerking van start ging, tonen Korzo producties en het Nederlands Dans Theater op verschillende momenten in het jaar de artistieke creaties van NDT-dansers en choreografen. Ook tijdens Voorjaarsontwaken, dat al een veel langere geschiedenis bij het Haagse productiehuis heeft, gebeurt dat. IMG_1314.JPEG van Jianhui Wang werd geselecteerd uit het Switch-programma van NDT met een sprankelend en geslaagd groepsstuk.

Daarnaast koerst Korzo in zijn keuze voor jonge choreografen steeds vaker op het samenbrengen en vermengen van dansvormen. In Extranjero van Vincent Verburg & Dayna Martinez (ICK Amsterdam), een van de choreografieën tijdens deze nieuwe editie van het Haagse Voorjaarsontwaken, zijn verschillen tot thema van de choreografie verheven. Letterlijk zijn ze vreemden aan het begin van de voorstelling, ver van elkaar verwijderd. Twee culturele en dansachtergronden, hij heeft zich vanuit de breakdance steeds breder ontwikkeld, zij met wortels in Bolivia en de moderne dans. De toenadering om tot een gemeenschappelijke taal te komen gaat niet geruisloos.

Ook de choreografieën Gefallen van Guilherme Miotto (Stichting Bodies Anonymous) en Sat Cit Ananda van Shailesh Bahoran (Spin off/Korzo producties/Ish) zijn gebaseerd op bewegingsonderzoek waarin verschillende stijlen samenkomen. Het kleine platform in Gefallen, een hellend vlak, vormt de bodem waarop houvast wordt gezocht tijdens een duet van eigentijdse dans en capoeira. Om beurten pogen de dansers Menno van Gorp en Joey Schrauwen hier vaste grond te vinden, eenmaal losgeraakt lijken zij, horizontaal, dieper en dieper te vallen. Het hele perspectief van de voorstelling waarin de stilte aanvankelijk slechts wordt doorbroken door het geluid van glijdende schoenen, stappen en sprongen, kantelt verder als ze door kerkmuziek met stemmen een ander karakter krijgt.

Shailesh Bahoran maakte afgelopen najaar al een indrukwekkende solo voor het India Dans Festival. Nu danst hij een duet met Rajiv Bhagwanbali waarin hij voortborduurt op dezelfde thematiek. Geïnspireerd op poses uit de klassieke Indiase dansvormen, met verfijnde vinger- en handvariaties, transformeren zij vanuit de mythische wereld van de veda’s naar hedendaagse dansstijlen als popping en breakdance. Opvallend is hoe soepel Bahoran en Bhagwanbali schakelen tussen stijlen en technieken.

Aan het duet Isha van Hari en Chethana ligt klassieke kathak ten grondslag. De wijze waarop de dans gestructureerd is geeft Isha een eigentijdse kader en leidt tot een andere esthetische ervaring. De ingetogen concentratie van beide dansers is mooi om te zien, zeker als zij in vervoering raken.

Door in Voorjaarsontwaken choreografen samen te brengen die uit allerlei bronnen putten, ontstaat een verrassend en afwisselend programma dat een schat aan prachtig bewegingsmateriaal oplevert. Het platform biedt een goede energie voor publiek en deelnemende choreografen. In het tweede programma van Voorjaarsontwaken staan ontwikkelingen in de Koreaanse dans centraal.