‘Jullie nemen alles aan wat je wereldbeeld bevestigt! Jullie vreten quinoa! Jullie smeren alles in met kokosolie omdat je denkt dat het goed voor je is! Jullie zijn verdoemd!’ Acteur Jelle Zijlstra houdt een ouderwetse donderpreek op de kansel van de Waalse Kerk in Rotterdam. Een donderpreek waar je ook om mag lachen, dat wel. Het theatercollectief Vloeken in de Kerk maakte een voorstelling over hoe wij, zowel de theatermakers als de Paradebezoekers, in onze witte, links intellectuele bubbel zitten.

De Deugd van Tegenwoordig is de eerste Paradevoorstelling op locatie. Het publiek wordt in een bus naar de Waalse Kerk gereden. Tijdens de rit begint de voorstelling al en wordt het bubbelthema gelijk vrolijk uitgebuit. Onder leiding van actrice Sarah van der Vlerk worden er in de dubbeldekkerbus (‘de bubbeldekker’) bubbels geblazen met bellenblaas en leren we dansen op de hiphop-achtige beat van bubblingmuziek. Het publiek komt zingend aan bij de Waalse Kerk. De schoolreisjessfeer zit er lekker in.

De twintigers en dertigers van Vloeken in de Kerk bewegen zich, gekleed in gekleurde regencapes, tussen de kerkbanken door. Ze gaan fluisterend te biecht bij ons: ‘Ik zit een bubbel. Al mijn vrienden houden van theater, we leven allemaal bewust en wonen in de Randstad. In wat voor bubbel zit u?’

In verschillende scènes vol liedjes en dansjes en bekentenissen volgen voorbeelden van hoe de spelers zich in een bubbel bevinden. Soms zijn die scènes wat clichématig. Soms zijn ze grappig, zoals het verhaal van een stel vrienden dat naar de provincie gaat waar de latte macchiato een koffie met melk heet, het eten altijd uit de streek komt en er in het café maar één toilet is (‘Hoe genderneutraal!’).

De jonge theatermakers en muzikanten van Vloeken in de Kerk, opgericht door Alinde Hoeksma, vormen een wisselend collectief dat al twee jaar ‘theatrale diensten voor ongelovige Thomassen’ organiseert en hierbij een onderzoek doet naar de moderne invulling van de zeven deugden.

Op de Parade Roterdam komt Geloof aan bod in een voorstelling die heel losjes gebaseerd is op een kerkdienst. Van de chaos die er in den beginne was (verbeeld door rondrennende acteurs) zijn wij gekomen tot het geloof, de Verlichting en nu ons huidige post truth tijdperk waarbij in elke bubbel een eigen waarheid geldt. Hoe breken we daaruit? Dit is lastig want, zoals vertolkt in de mooie biecht van Siebe Palmen, we zijn bang om mensen tegen te komen die ons niet begrijpen.

De Deugd van Tegenwoordig biedt geen vernieuwende inzichten of oplossingen voor ons ‘bubbel’-probleem, maar toont het publiek wel op vrolijke wijze hoe onze bubbels eruit zien. Hier op De Parade in de Waalse kerk geen religieuze loutering, maar wel een leuke voorstelling.