Recensie

Together Till the End & Attitude No.1 ft. Balanxinebaby
Arno Schuitemaker + Florentina Holzinger / ICKamsterdam
★★★★☆ Dans
7 februari 2017 - Theater an het Spui, Den Haag - Speellijst
Eigenzinnig nieuw werk van twee opzienbarende dansmakers
Door gepubliceerd 11 februari 2017

Together Till the End, een duet van Arno Schuitemaker, opent de ICK Double Bill die na de première op CaDance samen met de solo Attitude No 1 ft. Balanxinebaby van Florentina Holzinger aan een landelijke tournee begint.

In Together Till the End dragen dansers Quentin Roger en Stein Fluijt spijkerbroeken, gympen, een overhemd en T-shirt. In deze gewone kleding bewegen zij met licht gebogen knieën hun torso van links naar rechts en weer terug. In volle concentratie en met een krachtige energie gooien de dansers zich in hun bewegingen, die in een doorgaande herhaling langzaam van vorm veranderen. Een hoofd dat eerst nog heen en weer ging maakt de vorm van een liggende acht. Schouders, armen en heupen worden ingezet. Hun verplaatsingen in de ruimte zijn beperkt. Het tempo wordt hoger en de variaties complexer. Het uitgangspunt van Together Till the End is eenvoudig: hoe kun je je als toeschouwer verhouden tot de ervaring van de danser? Dat wordt in Together Till the End herkenbaar neergezet.

Met haar eigenzinnige benadering heeft Florentina Holzinger inmiddels een reputatie in het dansveld opgebouwd en die doet zij ook in haar nieuwe stuk Attitude No 1 ft. Balanxinebaby eer aan. ‘Ballet is still a show’ klinkt door de zaal als danseres Lenneke Vos in een microfoon spreekt aan het begin van de solo. Vos voldoet aan het beeld van de ballerina, ze heeft een perfect gebouwd lichaam, ze is sierlijk en gespierd, en voert op spitzen haar attitudes en arabesken met een prachtige beheersing uit. Parmantige pluimpjes rook komen uit de barre die in het midden van het toneel is geplaatst, Holzinger weet de situatie flink te ridiculiseren en laat in haar voorstelling ook een andere kant van ballet zien door op social media verzamelde commentaren van ballerina’s bij monde van Vos te laten horen.

Die wereld is verder vrij leeg, alleen ballet telt. Alles voor de show. En dat vergt een regime. Door merg en been gaat het geluid van de tandartsboor die Vos even later in de barre zet. Eerder is ze al stoïcijns de tribune opgegaan om de mond van een toeschouwer te onderzoeken op tandbederf en en passant de dansers in de zaal waarschuwt. Fluoride als metafoor voor een sterke beschermlaag tegen invloeden van buitenaf. Dat veel dansers biologische tandpasta gebruiken is dan ook vragen om problemen.

Op het beeld dat Holzinger van de balletwereld  schetst, valt wel wat af te dingen. Maar Vos is een overtuigende ‘ballerina terrible’ in  Attitude No 1 ft. Balanxinebaby. 

Foto: Alwin Poiana

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

LET OP: op deze recensie rust auteursrecht. Voor geheel of gedeeltelijke overname, in welke vorm dan ook, is vooraf toestemming nodig van de uitgever.

Elders

NRC Handelsblad
'Choreografe Florentina Holzinger trekt in deze solo – even verbijsterend anarchistisch en over the top als (soms) oergeestig – de vergelijking tussen de dagelijkse balletles aan de barre en een wortelkanaalbehandeling, met Vos als bevallige tandarts in witte jas' Francine van der Wiel
Trouw
★★★★☆
'Steeds als je denkt dat de over de top performances van Florentina Holzinger niet gekker kunnen, worden ze naar een pakkende eindstreep getrokken. In Attitude No 1 ft. Balanxinebaby legt Holzinger middels het lichaam van ex-ballerina Lenneke Vos het ballet als kunstdiscipline langs het fileermes. Onverbiddelijk is dat balletvak, waar Vos wegens een blessure afscheid van moest nemen en zich liet omscholen tot tandarts (maar in deze solo dus toch uitstekend op spitzen staat). Er komt letterlijk stoom vanaf haar balletbarre, die gaandeweg transformeert in een tandartsstoel annex martelwerktuig. Een knotsgekke vergelijking die nog hout snijdt ook.' Sander Hiskemuller
Trouw
★★★★☆
'Bij choreograaf Arno Schuitemaker versmelten danserslijven, pulserende muziek en een uitgekiende belichting, waarin sommige dingen - heel spannend - juist ónbelicht blijven, in een hallucinerende totaalervaring. In zijn Together till the end gebruiken twee dansers slechts één golvende beweging van het bovenlijf, als een soort band van Möbius, die zich langs allerlei kleine variaties laat zien als één brok zintuigelijke energie. Zo helder als glas.' Sander Hiskemuller

Speellijst

De eerstvolgende drie speelbeurten van deze voorstelling:

Verwante artikelen

Tags

, , , , , ,

  • Elders

    NRC Handelsblad
    'Choreografe Florentina Holzinger trekt in deze solo – even verbijsterend anarchistisch en over the top als (soms) oergeestig – de vergelijking tussen de dagelijkse balletles aan de barre en een wortelkanaalbehandeling, met Vos als bevallige tandarts in witte jas' Francine van der Wiel
    Trouw
    ★★★★☆
    'Steeds als je denkt dat de over de top performances van Florentina Holzinger niet gekker kunnen, worden ze naar een pakkende eindstreep getrokken. In Attitude No 1 ft. Balanxinebaby legt Holzinger middels het lichaam van ex-ballerina Lenneke Vos het ballet als kunstdiscipline langs het fileermes. Onverbiddelijk is dat balletvak, waar Vos wegens een blessure afscheid van moest nemen en zich liet omscholen tot tandarts (maar in deze solo dus toch uitstekend op spitzen staat). Er komt letterlijk stoom vanaf haar balletbarre, die gaandeweg transformeert in een tandartsstoel annex martelwerktuig. Een knotsgekke vergelijking die nog hout snijdt ook.' Sander Hiskemuller
    Trouw
    ★★★★☆
    'Bij choreograaf Arno Schuitemaker versmelten danserslijven, pulserende muziek en een uitgekiende belichting, waarin sommige dingen - heel spannend - juist ónbelicht blijven, in een hallucinerende totaalervaring. In zijn Together till the end gebruiken twee dansers slechts één golvende beweging van het bovenlijf, als een soort band van Möbius, die zich langs allerlei kleine variaties laat zien als één brok zintuigelijke energie. Zo helder als glas.' Sander Hiskemuller