Tijdens Theatre Forever presenteert het festival Summer Dance Forever een breed scala aan internationale dansgezelschappen. Een avondvullend programma in Internationaal Theater Amsterdam met Ousmane Sy, Sogy Polo en George Valdez, en als absoluut geestverruimende performance de al eerder besproken Franse electro dance groep Mazelfreten, die ITA opzwepen tot een dikke 10+. Of nee: eerder een 11. Het applaus is overweldigend.

One Shot, door choreograaf Ousmane Sy, wordt opgevoerd door acht vrouwelijke dansers: leden van het Parijse gezelschap Paradox-sal, drie gasten en een deejay. Samen brengen ze een mix van dance, house en afrobeat. Waar in de mannelijke scene de nadruk ligt op het battelen en elkaar overtroeven, komt deze vrouwelijke choreografie vooral sterk uit de verf tijdens de groepschoreografieën. Stampende voeten produceren de beat waarop de poses worden uitgevoerd, herhaaldelijk versmelten ze tot een schokkende kluwen, deinend over de bühne.

Veel tijd wordt ingecalculeerd voor de solo’s, die vaak niet tot hun recht komen. Ze duren te lang of lopen niet synchroon aan de muziek. Een van de dames last een stuk flamenco tapdans in, maar valt daarmee geheel buiten de groep. Een ander – kort haar, de uiteinden blond geverfd – steelt daarentegen tot twee keer toe de show. Ze vouwt de armen in een rechthoekige U-vorm, laat minieme elektroshocks haar lijf overnemen. Opmerkelijk is dat de namen van de performers nergens worden vermeld. Gelukkig maken het toneelbeeld (een halve circuspiste met daarachter een groot oplichtend scherm) en de deejay-sets veel goed.

De tweede performance is een verrassend optreden van Sofy Polo & George Valdez (winnaars van de Summer Dance Forever theatercompetitie duo, 2021). Met hun Colores de Casa brengen ze dans in house afro-jarocho stijl. Hierbij verbeelden ze de laatste twee wezens op Mexicaans grondgebied. Opvallend zijn hun traditionele gewaden: poncho’s in regenboogkleuren met daaraan tientallen pompons, om de benen tingelende zaden in kleine kalebassen. Het sounddesign: veel vogels en junglegeluiden wordt begeleid door een derde lid achter percussie. Dit is een ware versmelting van cultuur, vreugde en het streven om een positief leven te leiden.