Achter een gouden spreekgestoelte staat een president. Vier armen met vuisten steken als microfoons boven het tafelblad uit. Geduldig wachten ze op de woorden van de machthebber. Maar die blijven uit. En dan kunnen die vuisten de president net zo makkelijk in het gezicht slaan. Het is een krachtig beeld uit de locatievoorstelling The winner takes it all van danscollectief MAN || CO. De derde voorstelling van de vijf danseressen gaat in première tijdens Over Het IJ Festival.

Binnen de collectiefconstructie waarin MAN || CO werkt, draagt elk lid bij aan het maakproces. Dan is macht al snel een relevant onderwerp. In eerste instantie stampen de meiden strak in het gelid als militairen rondom de gouden dansvloer met halfhoge gouden muur. De grijze luchten boven het blauwe water van het IJ kleuren prachtig bij de donkerblauwe colberts met manchetten. Die rust is snel verdwenen wanneer een van de leden rebelleert tegen het opgelegde regime. Dit is de start van een strijd om de macht die vorm krijgt met de gestileerde, humoristische mimedans van MAN || CO.

MAN || CO onderzoekt vooral hoe je als vrouw de macht kunt grijpen. Een relevante vraag in een tijd waarin mannelijke heersers nog altijd de norm zijn en vrouwelijke machthebbers nog te vaak op hun uiterlijk worden afgerekend. Met die vraag spelen ze bijvoorbeeld door een danseres eens flink met haar borsten te laten schudden, waarmee ze direct de aandacht afleidt van de worstelwedstrijd die verderop gaande is. Het is hilarisch om te zien hoe zij het publiek in haar macht krijgt, terwijl datzelfde publiek vervolgens bijna gegeneerd de andere kant opkijkt.

MAN || CO weet zijn publiek te bespelen. Ook de formaties zijn sterk van opzet, zoals bijvoorbeeld het moment waarop drie meiden vanuit de verte dreigend en met de handen over elkaar wrijvend aan komen lopen, zich verkneukelend om de worstelwedstrijd die op de voorgrond gaande is.

Tezamen met vileine lachjes, uitstekende tongen, de humor en manipulatie van het publiek heeft MAN || CO een sterk eigen idioom gecreëerd. Daarmee geven ze een interessante aanzet tot de reflectie op macht. Toch blijft de uitwerking van dat thema te veel hangen in die schuddende borsten. Het idee van de macht hebben als vrouw wordt nergens problematisch, terwijl het juist een actuele vraag is hoe vrouwen zich niet hoeven te schikken naar traditionele beelden van mannelijke machthebbers en niet gereduceerd worden tot hun uiterlijk. The winner takes it all wringt nergens. Dat steekt toch een beetje in een wereld waarin dit probleem nog lang niet is opgelost. Desalniettemin is de eigen stijl van MAN || CO een grote kracht, en is de groep er zeker een om in de gaten te houden.