The Sound of Music is weer te horen in Nederland. Het verhaal over aspirerend non Maria die als gouvernante de harten verovert van de familie Von Trapp, is sinds de film in 1965 uitkwam bij iedereen welbekend. In 2014 produceerde Albert Verlinde al een frisse bewerking van de musical. Dankzij een wat soberder decor kon hij toeren langs de middelgrote zalen van Nederland. Nu, zeven jaar later, gaat Stage Entertainment op tournee langs de grootste zalen van Nederland, en kan er grootser worden uitgepakt.

De musical is dan ook een lust voor het oog, en prachtig vormgegeven door de verschillende ontwerpers. Op het achterdoek zijn haarscherpe animaties te zien van George Reeve, die vloeiend meebewegen met de scènes. De prachtige Oostenrijkse bergen waar langzaam het licht plaatsmaakt voor het donker, donder en bliksem in een angstige nacht, een naargeestige begraafplaats. Stuk voor stuk zorgvuldig ontworpen kunstwerkjes op zich, die perfect aansluiten op het decorontwerp van Marjolein Ettema.

De choreografieën van Stanley Burleson maken indruk. Hoogtepunt waarin choreografie en vormgeving prachtig samenkomen, is de uitvoering van ‘The Lonely Goatherd’, het lied waarmee Maria (Nandi van Beurden) in deze bewerking de kinderen op bed geruststelt tijdens het onweer.

In een meeslepende sequentie brengt Van Beurden met de kinderen de kleine herder tot leven. Die gaat naadloos over van imaginair naar dansende houten pop tot geprojecteerde schaduwballerino. In een springerig schaduwspel treedt hij – larger than life – omringd door de kinderen met trouwbogen, in het huwelijk met zijn bevallig herderinnetje. De hele scène is de slaapkamer nooit uit geweest, en zo inventief – genoeg om de reis naar het theater te maken.

In de regie van Carline Brouwer zit het tempo er goed in. Allard Blom heeft in zijn bewerking sommige liedjes iets ingekort, er is met de volgorde geschoven en zo is er ruimte ontstaan voor twee duetten die de film nooit haalden, van de opportunistische Max Detweiler en de geslepen Barones Elsa Schräder.

Het duo, gespeeld door William Spaaij en Belinda van der Stoep, krijgt dankzij de twee duetten alle ruimte om eensgezind en onbezorgd het oprukkende naziregime weg te lachen. Spaaij maakt van Max een charismatische levensgenieter, Van der Stoep baadt als een spinnende kat in de weelde; de twee geven een extra smaak aan de toch wat overbekende musical.

Van Beurden won in april de rol van Maria in de televisie-talentenjacht ‘Op zoek naar Maria’. In 2014 was ze al understudy voor Maria in de vorige editie van The Sound of Music, dus in wezen oefende ze al zeven jaar voor de rol. Dat is goed te zien. In The Sound of Music overtuigt zij als één van de vele uitstekende zangeressen.

Haar mannelijke tegenhanger Stefan Rokebrand, die weliswaar een charmante kapitein Von Trapp neerzet, overtuigt beduidend minder met zijn zangstem. Bij musicals in Nederland nemen we gebrekkige mannelijke zangers over het algemeen voor lief, en The Sound of Music vormt daarop geen uitzondering. Maar ik vraag me dan toch af: waarom geen ‘Op zoek naar Georg’? Misschien dat daar nog verrassende nieuwe sterren aan het licht zouden komen.