Onwillekeurig kijk ik naar achteren, ik denk een schim te zien naderen vanaf de zijkant van rij zeven. Niets. Achter mij zitten de andere toeschouwers nog rustig op hun plaats. ‘Let u op,’ zegt Simon McBurney vanaf het podium, ‘ik ga zo dadelijk in uw oor blazen en dat gaat u voelen.’ Via de koptelefoon op mijn hoofd hoor ik het meest indrukwekkende geluidstheater dat ik van mijn leven heb meegemaakt. Met The Encounter, onderdeel van het internationale Holland Festival in Amsterdam, luidt Simon McBurney een nieuw theatertijdperk in.

De verbluffende geluidsinstallatie wekt nu eens de indruk dat er sprekende karakters achter je langs lopen, dan weer dat de vertelstem van McBurney alleen in je eigen hoofd klinkt. Zodra hij begint te blazen, voel ik een warme luchtstroom tegen mijn oor. Dat kan niet, vertelt mijn hoofd me, hij staat minstens tien meter bij me vandaan op een podium. En toch voel ik de zwoele ademtocht op mijn huid. Kippenvel staat in mijn nek als zijn dochtertje in m’n rechteroor fluistert. De zaal joelt van plezier om de technische hoogstandjes die hun zintuigen prikkelen en bedriegen. Ik joel niet mee, maar krijg een brok in mijn keel. Want ineens zie ik in deze vorm de toekomst en het voortbestaan van het theater voor me. Een theatervorm die in intensiteit, nabijheid en het prikkelen van de verbeeldingskracht de volle strijd kan aanbinden met andere kunstvormen. En die ook bij de jonge generatie de winst zou kunnen pakken.

The Encounter is geïnspireerd op het boek The Encounter: Amazon Beaming van Petru Popescu, waarin de fotojournalist Loren McIntyre op zoek gaat naar de inheemse Mayorunastam in 1969. Tot die tijd werden de Mayoruna – ook wel bekend als cat people vanwege de ingebrachte snorharen en katachtige schmink op hun gezicht – beschouwd als uitgestorven. Bij de stam doet McIntyre nieuwe inzichten op over de begrippen tijd en ruimte.

Simon McBurney besloot dit verhaal op het podium te benaderen als een muzikale compositie. Oerwoudgeluiden worden afgewisseld met een vertellende Petru Popescu, met McBurney zelf als alwetende verteller en met McBurney als fotograaf McIntyre. De muzikaliteit van het stuk is magistraal en zorgt ervoor dat je meedeint op de geluiden: heftige climaxen en adagio wisselen elkaar af. Soms leidt het zoemen van een mug je even af van de vertelstem – zoals die rottige muggen dat kunnen doen – en dan weer is het tikken van het horloge alles wat er klinkt in de stilte.

Simon McBurney benaderde The Encounter als een ontmoeting tussen het boek en zijn eigen leven. Net als in het boek wisselt hij de eerste persoon (McIntyre) af met een vertelstem in de derde persoon. Maar hij voegt ook scènes toe met zijn dochtertje: steeds kruipt ze uit bed, vragend of hij haar nog een verhaaltje wil voorlezen. ‘Zal ik de oerwoudgeluiden nog eens voor je doen?’

Eigenlijk kun je de voorstelling goed vergelijken met het lezen van een boek. Eerst ben je je nog bewust van de letters op papier en de stoel waarin je zit, maar gaandeweg neemt je verbeeldingskracht het over, verdwijnen de letters en zien je ogen alleen nog het verhaal. Niemand kauwt je de beelden voor, je maakt je eigen beelden. Op dezelfde manier ben je je bij The Encounter aanvankelijk nog bewust van de koptelefoon op je hoofd en de microfoons op het podium, maar glijdt je langzaam weg in het oerwoud samen met Loren McIntyre. De rest van het theaterpubliek wordt volstrekt irrelevant. Je hoort weliswaar allemaal dezelfde soundscape, maar iedereen beleeft een ander verhaal doordat er ruimte gelaten wordt aan die wondermooie verbeeldingskracht.

De voorstelling is door zijn intense nabijheid ook doodvermoeiend. Even wil ik mijn ogen dichtdoen. Maar nee, ik heb de gebaren van McBurney nodig om het complete verhaal mee te krijgen. Dit is niet alleen een hoorspel; zijn armgebaren en de golvende achtergrond die de ene keer een bos, de andere keer een brand verbeelden, zijn wel degelijk onmisbaar voor het geheel.

Vinden jongeren het theater tegenwoordig te saai? Stuur ze dan naar The Encounter, dat niet voor niks werd opgenomen in het programma van Holland Festival Young. Simon McBurney laat met innovatieve, moderne geluidstechnologie de aloude vertelkunst opbloeien tot ongekende hoogten. Wat een potentie ligt er in deze theatervorm. Mis deze voorstelling alstublieft niet, want dan mist u de toekomst.

Foto: Robbie Jack