The Basement (12+) van De Dansers in samenwerking met Theater Strahl uit Berlijn begint krachtig. Wanneer het pittige slagwerk van drummer Daan Crone en het gitaarspel Guy Corneille losgaat, lijken ook de dansers de vloer op gekatapulteerd te worden. Ze springen, rollen en trekken, om in vliegende vaart weer verder te gaan. De musici staan aan beide zijden van het toneel, op de scène enkel een paar pallets en houten kisten.

De voorstelling heeft als ondertitel ‘Don’t Touch Me’ en in de scènes die nog komen wordt een reeks onderlinge toenaderingspogingen beproefd. Er is een enkele omhelzing. En er is grote hilariteit als een van de danseressen aan een oksel van een danser snuffelt, om daarna haar hoofd in een handpalm te duwen als een poes die een kopje verlangt en tegelijkertijd afdwingt.

De hunkering naar elkaars aandacht is misschien groot, maar de aanrakingen en het samenzijn zijn meestal van voorbijgaande aard. In verschillende samenstellingen wordt er afgetast. Soms ontstaat er iets tussen twee dansers, regelmatig leveren de onderlinge interacties spanningen op. In hoog tempo wordt er gepartnerd, regelmatig is de sfeer explosief met duw en trekwerk.

The Basement is een choreografie van voormalig artistiek leidster van De Dansers Wies Merkx, inmiddels opgevolgd door haar zoon Guy Corneille en Josephine van Rhenen. Corneille is de spil van de voorstelling. Als gevoelige singer-songwriter sleept hij de toeschouwer moeiteloos mee. Als rockende gitaarheld is hij in zijn element en als hij zijn instrumenten even laat voor wat ze zijn, voegt hij zich met zichtbaar gemak onder de andere dansers. Ook zij beperken zich niet en bespelen later allemaal een instrument.

The Basement is een toegankelijke voorstelling en de performers weten te overtuigen. De afwisseling in de scènes en de emotionele verwikkelingen die uit de onderlinge relaties voortkomen zijn in balans. Toch herbergt The Basement, vooral waar het gaat om de dans, geen grote verrassingen.