Op 28 juni 2017 is het precies 100 jaar geleden dat cabaretier Wim Sonneveld werd geboren. In de aanloop naar deze feestelijke dag wordt de muziektheatervoorstelling Telkens weer Het dorp, een ode aan Sonneveld en zijn levenspartner Friso Wiegersma, opnieuw opgevoerd in theater Het Zonnehuis in Amsterdam-Noord. Een sympathiek initiatief, dat helaas niet zo goed uit de verf komt.

Telkens weer Het dorp is een voorstelling met de mooiste liedjes van Wim Sonnevelds levenspartner en tekstschrijver Friso Wiegersma en is daarmee eigenlijk meer een eerbetoon aan de man op de achtergrond – de geestelijk vader van klassiekers als Nikkelen Nelis, Het dorp en Lieveling – dan aan Wim Sonneveld zelf. Wiegersma schreef ook veel voor anderen, onder wie Willem Nijholt, Frans Halsema en Purper.

In de oorspronkelijke versie, die dateert uit 2003, hadden Jenny Arean en Tony Neef de hoofdrollen. De nieuwe cast, met Frans Mulder en Vera Mann als sterspelers en Julia Herfst (kleindochter van Jasperina de Jong en Eric Herfst) en Mitch Wolterink als jonge talenten, belooft veel goeds. Jammer genoeg wil de voorstelling maar niet op gang komen.

Vooral de eerste helft maakt een erg knullige indruk. Mulder raakt een paar keer (bijna) zijn tekst kwijt, de choreografietjes zijn net niet helemaal strak en het ene na het andere nummer sneuvelt door het beroerde spel en de slechte timing. Zo weet Mulder het boerse accent van Gerrit niet te pakken te krijgen, waardoor het lied van Sonneveld ieder komisch effect mist. Wolterink is over het algemeen erg vlak in zijn spel en Herfst, die opvalt door haar aangenaam enthousiaste en energieke performance, zingt een beroerd getimede versie van Alles. Ook de wat kinderachtige uitvoering van Nikkelen Nelis door Mann is erg blasé.

De beste uitvoeringen, zo blijkt, bewaren de spelers tot de tweede helft. Vooral Mulder en Mann zijn hier goed op dreef. Zo is Mann ontroerend wanneer ze Het lachen zingt – het lied dat Wiegersma schreef na de dood van Sonneveld – en weet Mulder als geen ander de aanstellerig-nichterige toon van Lieveling te treffen. Ook zijn uitvoering van Moeder is erg grappig.

Tegen het einde gaat het weer mis. Net als in de oorspronkelijke versie worden op het achterdoek videobeelden van Wim Sonneveld geprojecteerd. Sonneveld zingt Het dorp en de spelers zingen live mee. Deze dialoog tussen de echte, authentieke Sonneveld en de spelers op het toneel zou een mooi, intiem moment moeten creëren, maar dit wordt het nauwelijks. De koortjes die de speler zingen zijn – opnieuw – niet lekker getimed en zo sneuvelt ook dit laatste nummer. Deze mislukte versie van Het dorp is de ongelukkige afsluiting van een voorstelling die een paar hoogtepunten kent, maar over het algemeen toch flink teleurstelt.