Bernard Albertsen is niet bang voor verandering. Als kruidenier in het twintigste-eeuwse Nederland, volgt hij de modernisering op de voet. Hij importeert de nieuwste supermarktsnufjes uit Amerika en zijn Almarkt groeit, het Albertsen-imperium breidt zich uit. Tot het opeens aan komt op de jongste Bernhard (vernoemd naar zijn vader en opa) om het  familiebedrijf te runnen. Het blijkt een hele worsteling.

Jeugdgezelschap Theater de Citadel maakt het zichzelf niet gemakkelijk met de nieuwe voorstelling Super Almarkt: de wereld bij jou op tafel. Er zijn aantrekkelijker onderwerpen denkbaar dan Europa of de economische crisis. De thema’s zijn echter goed verpakt. De kindervoorstelling focust slim op één van de kleinste bouwstenen van de Europese markt: een familiebedrijfje dat weliswaar uitdijt met de grenzen, maar steeds in handen blijft van de familie Albertsen. Dit brengt de thematiek dichtbij en maakt het behapbaar.

Opa en vader Albertsen, de voormalige bazen van Almarkt, duiken af en toe als geestverschijning op. Gehuld in een lange jas schrijden zij over het toneel, orakelen over het verleden, strooien wat historische feiten rond en verdwijnen weer. Deze momenten zijn niet de meest originele, maar schetsen wel de context van een uitbreidend Europa na een lange tijd van oorlog. Ook behoudt de tekst van Bouke Oldenhof constant een prettige, frisse toon.

Ondanks de inspanningen van moeder Willemijn (Lies van de Wiel) begint het fundament van de winkelketen, het gezin Albertsen, scheurtjes te vertonen. Vader is er nooit en de kinderen willen steeds vaker weg. De broers (sterke rollen van Joost Gimbel en IJbert Verweij) bevechten elkaar in hun totaal tegenstrijdige kijk op de wereld en Willemijn rouwt over het uiteenvallen van het gezin. Dan is er nog de Koreaanse Kim (een energieke Teddy May de Kock), die ambitieus haar plek zoekt in het supermarktwezen. En zus Helene (Gerdy Niehof) die steeds dieper wegzakt in depressieve gedachten.

Hoewel regisseur Lotte Lohrengel de verhalen mooi met elkaar verweeft, zijn het wat veel perspectieven en conficten. Stort moeder niet ter aarde, dan kruipt zus wel kermend in de kast of rollen de broers vechtend over het toneel. Super Almarkt is zonder meer een intelligente voorstelling, maar één of twee worstelingen minder had de voorstelling nog sterker gemaakt.