Chris Bajema
★★★★☆ Toneel
1 juli 2018 - Rondvaartboot, Amsterdam - Speellijst
Toerist en actieheld op de Amsterdamse grachten
Door gepubliceerd 3 juli 2018

Een flinke dosis speelse paranoia en suggestieve geluiden doen de deelnemers van Spanning en Sensatie op een rondvaartboot een uur lang ongegeneerd aapjes kijken in Amsterdam.

Bajema is van huis uit maker van podcasts, hoorspelen en andere radioprogramma’s, en maakt met Spanning en Sensatie op een Rondvaartboot daarop een theatrale variatie. Hij ontwikkelde het voor audiofestival Oorzaken. Afgelopen jaar werd de voorstelling goed ontvangen op theaterfestival de Parade in Amsterdam en deze week speelt hij de voorstelling opnieuw onder de vlag van de Kleine Komedie. Hoe minder je erover weet, hoe leuker, dus pas op: spoilers!

Chris Bajema heeft de familie, het publiek, uitgenodigd voor een tripje op een rondvaartboot, met een verrassing voor zijn onrustige moeder – innemend neergezet door Cecile Heuer. Het is het startpunt voor een goed opgebouwde spanningsboog van toerist (luisterend naar simpele geluidseffecten bij het Operagebouw) tot hoofdrolspeler in je eigen actiefilm, middenin een spannende achtervolging.

Tijdens het tochtje over de grachten van Amsterdam toont Bajema de suggestieve kracht van geluid. Het apparaat in zijn rondvaartboot lijkt wat zijn moeder betreft ongemakkelijk veel op afluisterapparatuur. Mocht je nieuwsgierigheid zijn gewekt naar de geheime dienst door de discussies rond de sleepwet, dan kun je je hart ophalen. Binnen de kortste keren zit je midden in de spionagepraktijk, luister je mee met gesprekken waar je nooit iets van mee krijgt, op een geheime frequentie. Waar de politieman vraagt om zijn lunchpauze en Amerikanen en Russen vechten om geheime technologieën.

De komische conversatie tussen Bajema en zijn moeder zorgt voor een aantrekkelijke omlijsting van het geheel. Zijn moeder heeft maar matige interesse in Bajema’s uitvinding. Demonstreert Bajema het ongelofelijke bereik van zijn microfoon, zijn moeder wil het alleen maar hebben over de jonge vrouwen op de kant. Die kunnen uiteindelijk wel voor kleinkinderen zorgen, in tegenstelling tot zo’n apparaat. De terugkerende kleinkinderwens gedurende de intensiverende spionagepraktijken levert heerlijk lullig gekibbel op.

Bajema heeft zich er zeker niet makkelijk vanaf gemaakt. Was de soundscape op zichzelf al een spannende toevoeging aan de normaal gesproken vrij bedaarde rondvaart, tussen de toeristen en dagjesmensen langs de kant, staat soms ook ineens een acteur. Je gaat ze herkennen en naar ze op zoek. Deze leuke verrassingen maken de ervaring onvergetelijk uniek. Wie hoort erbij en wie niet? Wie is de spion? Nu ga je pas echt goed mensen bekijken.