Op een dak is je bewegingsruimte beperkt, maar toch kun je er, uitkijkend over de daken, een groot gevoel van vrijheid ervaren. De perfecte plek om te reflecteren op deze tijd dus, vond ISH Dance Collective.

Op daken in Amsterdam en Rotterdam presenteren het dansgezelschap in samenwerking met de Rotterdamse Dakendagen de Rooftop Sessions, drie video’s waarin artiesten uit verschillende disciplines – op veilige afstand – samenkomen. In de film van vier minuten zien we drummer Jimmi Hueting, housedanseres Nedda Sue en inlineskater Sven Boekhorst op een weids dak in Rotterdam, in het zachte licht van de ondergaande zon. De drummer zet een opzwepend, house-achtig ritme in, en er wordt heen en weer gesneden tussen het snelle voetwerk van de danseres en de zwierende bewegingen van de inlineskater.

De drummer vult zijn ritme steeds meer op, terwijl de danseres haar armen en torso laat vloeien en de inlineskater over balustrades hopt en tegen muren opspringt. De beat ratelt flink door en de housedance is springerig en vol energie, maar toch is de sfeer van de film dromerig. Dat komt door dat magische licht van de ondergaande zon, en die vertraagde beelden van de inlineskater die door de lucht vliegt. Zijn indrukwekkende sprongen en lange, zwierige lijnen onderstrepen de vrijheid van die afgezonderde plek hoog boven de stad.

Her en der zien we kleurige graffiti en met die schitterende skyline van Rotterdam op de achtergrond, lijkt de ruimte op het dak grenzenloos. Een mooie, ritmische samenkomst, een klein moment van bezinning, vlak voordat de zon ondergaat.

De Rooftop Sessions zijn te zien vinden op de Facebookpagina van ISH, waar op 30 juni en 7 juli de volgende video’s zullen verschijnen. Foto: Still uit deel 1.