Het Heerlense Cultura Nova beleeft dit jaar zijn negenentwintigste editie. In tien dagen presenteert het festival een mix van grote evenementen en kleinschalig theater, van internationaal tot wijkgericht, met muziek en dans. Dat het leeft bij het publiek bleek wel uit de belangstelling voor de (gratis) openingsvoorstelling, ingeleid door burgemeester Emile Roemer en cultuurminister Ingrid van Engelshoven. Zuid-Limburg, met een stukje aanpalend Duitsland en België, liep uit voor Romeo & Julia, een samenwerking met kunst- en vliegwerk van Nederlandse en Franse groepen.

Theaterspektakels maken zonder tribunes, maar toch voor duizenden mensen is een kunst apart. Die kennis is er onvoldoende in Nederland vond de organisatie van Cultura Nova, en dus trok ze voor de grootschalige opening buitenlandse groepen aan die weten hoe je zoiets aanpakt. Naast Toneelgroep Maastricht en Progression Freerunning uit Nederland, leverden de Franse gezelschappen Groupe F en Aérosculpture een bijdrage.

Het Burgemeester Van Grunsvenplein had plaats voor 20.000 bezoekers. Het was er bepaald druk. Handig voor dit soort spektakels is de brede en lange trap omhoog naar de schouwburg. Daarnaast zorgden torens ervoor dat het volgestroomde plein het verhaal kon volgen en werden ook de galerijen van de flats naast het plein benut.

In een van de torens introduceerde een verteller het smartelijke verhaal van de dolverliefde pubers van rivaliserende stadsfamilies en hun acties die leidden tot een fataal einde. De Shakespearetekst lang staan kun je het publiek niet aandoen. Daarom werd er gekozen voor een paar kernscènes; in een uurtje moest het gepiept zijn.

Muziek speelde een belangrijke rol. Er zijn nogal wat componisten die zich hebben gebaseerd op Shakespeares kalverliefde met hindernissen. Operatenor en -bariton Antonello Palombi en Sef Thissen zongen delen uit Gounods Roméo et Juliette. En omdat ze er toch waren, zongen ze meteen maar het duet uit De Parelvissers van Bizet. Dramaturgisch niet noodzakelijk, maar lekker herkenbaar. En goed gezongen. Tweehonderd man mannenkoor, van koren uit Venlo, Geleen, Brunssum en Kerkrade zorgden voor vocale ondersteuning, de pianisten Egbert Derix en Kasper Schonewille begeleidden en trompetheld André Heuvelman (onder meer solist van het Rotterdams Philharmonisch) zorgde voor fijne bloasmuziek.

Regisseur Servé Hermans en tekstdichter Michel Sluysmans gingen met grote stappen door het verhaal heen, met de hoogdravende taal die teruggrijpt op Shakespeare (‘zonder uw liefde is mijn leven slechts een uitgestelde dood’).

Op het gemaskerd bal van de Capulets mochten de Montagues natuurlijk niet komen. Romeo (Sluysmans) deed het toch en vond er de liefde van zijn leven (Judith Pol). Uiteraard volgden de balkonscène en de moord die Romeo pleegde op de belager van zijn vriend (sfeervol belicht met veel rood vuur door de pyrotechnici van Groupe F) en het smartelijk einde van misverstanden op de doodskist. Daarna zweefde het stel weg richting Duitsland aan een ballon van Aérosculpture.

Om de twee personages op grote afstand herken- en zichtbaar te houden, hadden de acteurs grote koppen op. In dit geval met kale hoofden en de onbevangen gezichtsuitdrukking die past bij verliefde kinderen. Progression Freerunning zorgde voor eigentijdse dans, acrobatiek en huiveringwekkende toeren aan de buitenkant van de flats naast het plein. Romeo & Julia bood genoeg spektakel om Heerlen en omgeving te betrekken bij het festival.