In Role Model laten DOX en NBprojects de kracht van het individu in een groep zien. Zes verschillende vrouwen, verschillende lichamen, kleuren, haarstijlen en karakters laten met martial arts, vogeu, hiphop, house, rap en zang zien hoe anders zijn een kracht is die alleen jij bezit.

De voorstelling begint met een choreografie geïnspireerd op Oosterse vechtsporten. Een ritueel dat krachtig wordt uitgevoerd door Debbie Ruijter en waar langzaam ook de dansers Anne-Fay Kops, Deschny Ira Rogers, Djinti Sullivan, Tamara Robledo Oud en Lucinda Mae Wessels bij aanhaken. In een organische flow neemt steeds een andere danseres het voortouw. Als een rolmodel, die ervoor zorgt dat een ander meisje de leiding durft te nemen. Een interessant en krachtig begin met een bijna eindeloze herhaling, in een minimaal en bijna futuristisch decor vol met zilverpapier.

De overgang van dans naar tekst zouden momenten kunnen zijn waarin zowel de dansers als het publiek hun energie kunnen herpakken. In plaats daarvan zijn het momenten die rommelig overkomen en je (onbedoeld) uit de flow halen. Energiek en vol enthousiasme komt de voorstelling echt tot leven als de vrouwen elk op hun eigen manier iets over zichzelf vertellen. De één met een coolness in haar anders zijn, de ander juist krachtig vanwege haar kwetsbaarheid uit het verleden of in de toekomst. Deze anekdotes gaan gepaard met spoken word, zang, rap en natuurlijk dans.

Helaas komen niet alle verhalen even goed uit de verf, waardoor het beeld van één sterke groep wat afbrokkelt. De dansers die zonder angst (onbevreesd) de gekste props en kleding met elkaar combineren en met minimale aanpassingen de kracht van uitstraling laten zien, zijn spannender om naar te kijken dan de dansers die vooral bezig lijken met hun charisma of imago. Het staat een emotionele verbinding en identificatie in de weg en zorgt ervoor dat de nadruk van hun specifieke verhaal overschaduwt wordt door uiterlijk vertoon.

Met Role Model zetten regisseurs Nicole Beutler en Magne van den Berg met DOX een aangenaam beeld van empowerment neer, verpakt in een energieke, interessante en bij vlagen sterke performance over de vragen en onzekerheden waar (jonge) vrouwen mee te maken hebben.