Wat als Nederland in de toekomst opgezet wordt als een start-up die geleid wordt door een technologisch innovatieve en semi-mindfull CEO die ‘ons geluk’ hoog in het vaandel heeft staan? In deze dystopische leefwereld speelt Revolutions van NTjong zich af.

Een extreem individualistische wereld die beheerst wordt door technologie, experiences, gedwongen geluk, schijnvrijheid en waarin je privileges afhangen van je kredietscore. Het leven is een game. Goed burgerschap wordt beloond met punten, elke misstap betekent puntaftrek. Hologram Sushi houdt je overal in de gaten zodat jij een goede burger kan zijn. Want dat is toch wat iedereen wil?

Drie jongeren (Phi Nguyen, Dieuwertje Dir en Victor IJdens) komen erachter dat er iets niet klopt en blijken dan ook nog uitverkoren te zijn om een revolutie te ontketenen. Maar voor wie ontketen je zo’n revolutie als jij het (nog) goed hebt in deze wereld? Ben je echt zo vrij als ze zeggen? En lost een revolutie alles op?

Science-fiction op toneel neerzetten is een uitdaging die NTjong met veel bravoure aangaat. Het decor (Sacha Zwiers) is een feestje dat wisselt van groots en bombastisch naar sober en subtiel. Een enorm videoscherm als green screen, videobeelden, licht- en geluidseffecten: alles is uit de kast getrokken en loopt in elkaar over. Snel en lekker, alsof je een film kijkt in de bioscoop.

Noël Fischer (regie) en Daan Windhorst (tekst) hebben bestaande technologische en maatschappelijke ontwikkelingen knap gecombineerd met hun fantasieën over de toekomst, waardoor niks vergezocht voelt en deze geschetste toekomst dichterbij lijkt dan we soms denken. In vlotte taal wordt kritiek op de samenleving probleemloos afgewisseld met vragen die soms onbeantwoord blijven en met fijne grappen en woordspelingen die je laten lachen en nadenken. Het verrassende plot zoals je hoopt bij dit soort thema’s getuigt van intelligentie en plezier tijdens het maakproces.

Het maakt van Revolutions een comfortabel kritische voorstelling, die jong en oud laat lachen en laat nadenken over wat vrijheid en samenleven in kán houden. Met dankbare knipogen naar recente films en series en natuurlijk George Orwell’s 1984.