Wanneer de sprinklers in Theater Frascati aangaan en het water op het grondzeil van het vlakkevloertheater regent, komt er naast dat vocht ook wat lucht in de Chinese voorstelling van Paper Tiger Theatre Studio uit Beijing. In dit zeventig minuten durende theaterstuk is de eerste helft namelijk wat star en eenvormig. Vijf Chinese acteurs, sommige hebben duidelijk een dansopleiding genoten, lezen continu Chinese teksten voor. De titel van de voorstelling, Reading, dekt de lading, maar het kost de toeschouwer wel enige moeite om dit gescandeer van woorden uit de krant, van overheidsteksten en pagina’s uit een taallesmethode uit te zitten.

Als je bedenkt dat de Chinese regering in de jaren tachtig het hardop voorlezen als propagandistisch middel inzette voor haar beleid, begrijp je dat regisseur en theatermaker Tian Gebing die vorm voor zijn onafhankelijke theaterwerk als uitgangspunt neemt. Op zichzelf beschouwd is het echter niet zo interessant om het allemaal aan te horen ondanks de overgave van de vijf acteurs. Ze gooien hun hele lichaamskracht in de strijd en tijgeren op hun rug over het podium terwijl de teksten worden uitgesproken; veelal door henzelf.

De Nederlandse boventitels doen je de inhoud begrijpen maar interessanter wordt het geheel er toch niet op. De aanspringende sprinklers vormen een welkome afwisseling in het geheel. Ook de twee rockliedjes van de Chinese groep Tongue zijn dit, dan word je even afgeleid van het saaie voorlezen. Deze rockband verzet zich net als regisseur Tian Gebing tegen de gevestigde orde. Als je kijkt naar hoe de laatste krachtige beweging, die over het algemeen weinig met dans te maken heeft, wordt ingezet, kun je hierin een verwijzing zien naar traditionele cultuurgebonden theatervormen als de Peking Opera. Gebing gebruikt namelijk grote bewegingen en wisselt die af met poses.

Paper Tiger Theatre Studio is door de Vlaamse programmeur Frie Leysen vanuit Berlijn naar Nederland gehaald voor een tournee in het kader van ‘Ervaar daar hier theater’, een serie van vier theater- en dansvoorstellingen uit andere culturen. Leysen staat bekend als ambassadrice van internationale theatervormen. Zij is erin geslaagd om in Frascati een cultureel voorbeeld van hedendaags theater met Chinese roots te laten zien. Reading kent wel een duidelijke opbouw van star gescandeer naar een bevrijdend waterworstelen; de acteurs glijden uiteindelijk met elkaar over het natte zeil en zorgen zo voor een grappig waterballet. Dat effect is verrassend maar niet voldoende om het hele stuk naar een interessanter plan te tillen.