In de muzikale voorstelling Raas en de basketbal neemt verteller Jamai Loman ons mee in het verhaal van Raas. Een jongen die voorbijvliegt op de wielen van zijn racestoel en avonturen beleeft in de grote stad. Van podcast naar een live muzikale beleving in het Concertgebouw.

‘De stad is nooit saai. Er is altijd wat te horen voor wie wilt luisteren’, zegt Loman tijdens het kinderconcert met musici van het Concertgebouworkest. Het park van de stad zit vol rumoer en bijzondere figuren zoals de rijzige reiger, de driftige meerkoet en de rottige rat die Raas overal brengen. We horen de diepe klanken van de trombone als de reiger langsvliegt en de zachte melodieën van de cello en viool als de zwaan zich door het water beweegt. Schurende geluiden van de viool doen denken aan de treinrails en de drukte.

Alle geluiden van de stad en haar bijzondere inwoners komen tot leven in dit muzikale luisterverhaal. Net als in de volle stad vullen de harmonieuze klanken de ruimte om ons heen en komt de humorvolle en sfeervolle wereld van Raas tot leven met klassieke muziek. Een spannend verhaal, geschreven door Jibbe Willems, over Raas die zijn basketbal verliest en met de hulp van de rat, reiger, zwaan en hengelaars zijn zoektocht begint.

In de regie van Bart Oomen is op het podium een orkest te zien dat in trainingspak opkomt, en tussen het verhaal door even alles stopzet door ‘time-out’ te roepen. Ze rekken zich even uit, drinken wat water en gaan vervolgens verder met het verhaal van Raas. De muziek van componist en dirigent Bram Kortekaas wisselt af en verrast, met hoogdravende klanken die tot diep achter in de zaal doorgalmen. Door deze voorstelling live te spelen wordt een luisterervaring gecreëerd voor het publiek. De meeslepende muziek prikkelt de verbeelding. Een variatie in zintuigelijke prikkelingen zou de kracht van deze beleving kunnen complementeren.

Credits

Raas en de basketbal – Concertgebouworkest
viool Cord Koss cello Benedikt Enzler trombone Raymond Munnecom piano Jeroen Bal slagwerk Arjen Jongsma klarinet Emile Souvagie hobo Victoria Muñoz Zaragozá componist en dirigent Bram Kortekaas verteller Jamai Loman regisseur Bart Oomen schrijver Jibbe Willems