Op 28 april 2017 was voor het eerst een modernedansgezelschap uit China in Nederland te zien: Beijing 9 Contemporary Dance Theatre. Acht jonge dansers uit de stad die zo’n vijf miljoen inwoners meer heeft dan Nederland laat de stand van zaken zien in een land dat nog maar net begonnen is de moderne dans te ontdekken.

Moderne dans in China is nog maar een decennium oud. Beijing 9 Contemporary Dance Theatre, gesteund door de staat, is een van de groepen die proberen te werken in een modern idioom. Maar hoe doe je dat, als je geen referentiekader hebt? Iedere danscultuur gun je een Hans van Manen, maar er gaan hoe dan ook heel wat jaren overheen voordat de contemporaine dans bloeit, op een diverse en levendige manier.

Bij gebrek aan choreografen richt het Beijing 9 Contemporary Dance Theatre de blik naar het buitenland. De groep werd bijvoorbeeld gevraagd voor het Dance Fest Skopje. De relaties leidden ertoe dat Risima Risimkin, de artistiek directeur van het Macedonische festival, de choreograaf is van R.E.M. – A Dream Sequence, de voorstelling die in het Haagse theater De Nieuwe Regentes te zien was.

De R.E.M.-slaap is de periode waarin dromen toeslaan. Omdat dromen alle vormen kunnen aannemen, van leuk tot gruwelijk, gebeurt er ook in de voorstelling van alles, in beweging, beeld en muziek. De acht dansers staan voor op het podium het binnenkomende publiek te bekijken en nemen soms ineens even een houding aan die herinnert aan vechtsporten. Later onderstrepen rook, strijklicht en zweverige muziek de droomsfeer van de voorstelling. Dansers kruipen als slangen over de vloer. Ze staan geïsoleerd in lichtbundels of opereren als groep, waarin ze soms naar mooie beelden toewerken.

Risimkin en de dansers hebben hun eigen dromen als inspiratie genomen en verbeelden die met invloeden uit martial arts, acrobatiek en contactimprovisatie. De tegenstelling tussen individu en groep is zelden ver weg. Angst, verwachting, liefde, verschrikking; het komt allemaal langs. In de muziek hoor je diezelfde diversiteit. Industrieel pulserend, lyrisch gezongen, grommende boventoonzang, muziek uit vele uithoeken van de wereld.

De dansers van het Beijing 9 Contemporary Dance Theatre zijn jong en behoorlijk goed. Ze hebben net hun opleiding achter de rug; ook in China speelt ballet daarin een grote rol. Hiphop-invloeden pakken ze dan weer van elders op. Misschien gaat het met dans binnenkort net zoals met snooker, ontwikkelingshulp, beeldende kunst, zonnepanelen en voetbal: de Chinezen komen eraan.