Sarada Sarita
Q4: Quantified
Een dans van armen
Dick van Teylingen
27 januari 2019
Gezien op 26 januari 2019, CaDance, Korzo, Den Haag

Sarada Sarita kreeg van het Fonds Podiumkunsten de status van Nieuwe Maker en ontwikkelt haar talent onder de vleugels van ISH Dance Collective. In het Haagse dansfestival CaDance kreeg ze de kans om een choreografie te maken met zes dansers. Ze laat zich inspireren door vogueing en waacking en maakt goed gebruik van de beeldende kwaliteiten van al die lijven. Vooral van hun armen.

Q4: Quantified begint in stoffig en spaarzaam licht. Vlak boven de speelvloer hangt Moa Holgersson in lotushouding aan haar haar. Na veel draaien en andere cirkelvormige bewegingen, komen de andere performers naar haar toe. Ze vormen al snel een collectief: ze stellen zich achter elkaar op, strekken, buigen en hoeken hun armen en samen doen ze denken aan een insect. Met de belichting van voren en de scherpe schaduwen op de achterwand krijgen de mooie beelden ook een sterk grafische kwaliteit.

Een ander vormelement van de voorstelling is het verdelen van het speelveld in vierkante blokken: eerst drie bij drie, dan met nog meer onderverdelingen. In die hokken laten de dansers (Carlotta ‘Shiva’ Ippolito, Venla Miila Kaarina Keskinen, Xiomara Virdo van Eendenburg, Mattia ‘Nagato’ Palumbo en Sarada Sarita) hun bewegingen zien – showing off in poses van een coole en ongenaakbare esthetiek. Ook daar gaat het vooral om de armen; de dansers kunnen daar onwaarschijnlijke dingen mee. Aan het einde van het stuk laten ze ook op andere vlakken een spectaculaire lenigheid zien. Door de priesterachtige verschijning van Guillermo Blinker (Otion) en zijn bezwerende zinnen krijgt de voorstelling uiteindelijk een ritueel karakter, die wordt onderstreept door de geometrische patronen op de vloer.

Met Q4: Quantified sluit Sarada Sarita Keilman haar onderzoekstraject bij ISH af. Volgens de toelichting wil ze met haar choreografie een politieke oproep doen voor ‘menselijkheid, gelijkheid en een breder bewustzijn’. De voice over in het begin lijkt Donald Trump een veeg uit de pan te geven. Keilman laat zich inspireren door Jungs theorie van quaternity, een cirkel met vier vierkanten erin, die staat voor de eenheid van verscheidenheid. Voor de bewegingen gaat ze uit van nieuwe vormen van vogueing en waacking, die werden ontwikkeld in de clubscene van New York, waar minderheden uit de LHBTQ-gemeenschap een veilige uitwijkplaats vonden voor zelfexpressie.

De performers paraderen over het podium en laten poses zien die mooie tableux vivants opleveren. Q4: Quantified is een vorm van protest in beweging die niet boodschapperig is. Wie de achtergrond kent van vogue, zal dat meevoelen, maar voor iedereen spreken de beelden voor zichzelf.

Foto: Steven Tips

Elders

de Volkskrant
★★★★☆

'In Q4: Quantified roept Blinker op om ruimdenkend te zijn en trekken de performers zich niks aan van grenzen. Ze vormen samen een fantasiewezen met perfect symmetrisch dansende armen. Of ze onderscheiden zich juist in mooi georkestreerde parallelle solo's die zich niet laten temmen door de tape en het licht waarmee de vloer in steeds meer hokjes wordt opgedeeld. Na hiphoptheater nu ook voguetheater? Sarita laat zien dat het potentie heeft.' Mirjam van der Linden

Reageer

Uw E-mail adres zal niet gepubliceerd worden.