Op een magneetbord in de gefiguurzaagde keuken hangen tekeningen: van bloemen en van een taart en van slingers. Die spullen moeten de poezen Pim en Pom gaan regelen om een verrassingsfeest te kunnen geven voor buurpoes Fiep, die honderd jaar wordt. De getekende spullen vormen een overzicht, ze vervangen een geschreven lijstje in de peutervoorstelling Pim & Pom – Fieperdepiep! Pim houdt namelijk niet van geschreven lijstjes: ‘Schrijven is stom. Ik kan nog niet lezen!’ Haar jeugdige publiek kan dat ook niet. Zo blijft deze vrolijke voorstelling dicht op de belevingswereld van de doelgroep (3+) zitten.

In zachte onesies-met-staart en voorzien van mutsen spelen Laura Burgmans en Norman van Huut de poezen Pim en Pom en hun vrienden. Een blauwe muts maakt van Van Huut de nieuwsgierige hond Kees en een roze maakt van Burgmans de hoogbejaarde poes Mevrouw Fiep.

Mevrouw Fiep wordt honderd en daarom organiseren Pim en Pom een verrassingsfeest voor haar. ‘Verrassen’ betekent dat ze in het geheim voorbereidingen moeten treffen. Dat valt nog niet mee met een nieuwsgierige hond en een jarige Fiep in de buurt. Belangrijk thema in deze voorstelling is het bewaren van een geheim en hoe moeilijk dat is. Want voor je het weet, praat je je mond voorbij.

Aanleiding voor deze peuter- en kleutervoorstelling tijdens het bescheiden Fieperedepiep Festival is de honderdste geboortedag van Fiep Westendorp (1916-2004). Westendorp geniet vooral bekendheid als illustrator van het werk van Annie M.G. Schmidt. In het festival is verder de voorstelling Fiep Fiep Vogeltje (2+) te zien. Voorts staat er voor de deur van het theater een rode dubbeldekker-bus, waarin een Westendorp-doolhofje is ondergebracht plus een tekenruimte met kleurplaten. In de foyer is gelegenheid tot kleuren en kunnen de kinderen op de foto met de acteurs.

Pim en Pom zijn personages uit de gelijknamige boekjes die Mies Bouhuijs vanaf 1958 schreef en die Westendorp illustreerde. Theatergroep De Toren van Geluid maakte meerdere voorstellingen rond deze twee poezen. Het decor van Pim & Pom – Fieperdepiep! is helemaal gebaseerd op de tekeningen van Westendorp. Een keukentje kan veranderen in een hal, de achterkant van het keukenraam is een tuinbank, in de tuin staat een schutting waardoor de katten naar de buurtuin kruipen.

De springerige Burgmans als Pim is zeer op haar plaats in deze voorstelling. Met haar expressieve, fysieke spel en sterke mimiek bespeelt ze de aandacht van de kinderen op het juiste niveau. Van Huut is grappig als de opdringerige hond Kees. In de regie van Frans Schraven is vooral heel goed nagedacht over manieren om de voorstelling tegelijk simpel en toch boeiend te houden voor niet alleen peutertjes, maar ook voor de wat oudere broertjes en zusjes. Zo praten de spelers tegen het publiek en laten ze het geregeld meezingen.

Pim & Pom – Fieperdepiep! is volstrekt begrijpelijk voor de allerjongste kinderen, ook al hebben ze van die hele Fiep Westendorp nog nooit gehoord. Een simpel, expressief kijkspel, dat in een kleine drie kwartier opbouwt naar een climax waarin de ‘poezen’ de zaal in gaan om handjes te gaan schudden. Een voorstelling met een héél grote glimlach.