Een zangeres met een Vanessa-achtig uiterlijk zingt over haar sexappeal voor veel jongere mannen. Totdat haar mascara uitloopt en ze zich zwetend uit haar corrigerend ondergoed wurmt. Maar gelukkig is het dan donker… De vier actrices in Opvliegers! van Rick Engelkes Producties zijn niet bang voor zelfspot.

De ene dame heeft een stoffig huwelijk, de andere juist een hypergeïnteresseerde man. De man van de derde dame heeft haar ingeruild voor een jonger exemplaar en de vierde heeft een abonnement op de botox-kliniek en kan op haar leeftijd nog naakt in de Playboy. De vier hartsvriendinnen hebben één ding met elkaar gemeen: ze hebben last van opvliegers. Als ze opkomen in de stampvolle zaal in De Meervaart zit de stemming er al in bij de dames in de zaal en even lijkt de voorstelling de sfeer te krijgen van een kostschool met meisjes op leeftijd. Ze gaan samen op vakantie naar Bali en dragen dezelfde glitter T-shirts.

Maar als de voorstelling op gang komt laten Antje Monteiro, Anne-Mieke Ruyten, Anousha Nzume en Hymke de Vries zien dat ze gevoel hebben voor tragikomisch spel en over sterke zangstemmen beschikken. Hilarische scènes over luieren rond het zwembad, een yogaworkshop voor dag en dauw of het cocktailuur dat totaal uit de hand loopt, worden afgewisseld met gevoelige bespiegelingen op het leven.

Anders dan in de film ‘The First Wives Club’ (1996) waarin drie dames in dezelfde levensfase op oorlogspad gaan en hun ex-echtgenoten het vel over de oren trekken, zijn deze personages mild en vol zelfspot. Vooral Antje Monteiro heeft komisch talent en pakt uit met haar lied over een liefdesnacht met een veel te jonge man die de volgende dag bij het ontbijt maakt dat hij wegkomt. Ook Anne-Mieke Ruyten is een comédienne, met een subtiel gevoel voor humor. Als ze om zes uur in de ochtend de yogamatjes uitrolt voor haar vriendinnen, is haar opgewekte motoriek al grappig genoeg om de scène te dragen.

Het draait niet alleen om opvliegers, nachtelijk zweten, vergeetachtigheid en stemmingswisselingen – de overgangsfase is voor de vier vrouwen vooral een aanleiding om de balans van hun leven op te maken. Hymke de Vries speelt een geloofwaardige moeder die, nu haar dochter het huis uit is, het spoor bijster is maar langzaam weer ontdekt waar haar talent zit. De vragen die ze zich stellen, de keuzes die ze maken en de manier waarop ze elkaar steunen maar ook stevig kritiek geven, zijn niet verrassend maar wel herkenbaar. Anousha Nazume speelt een iets jongere vrouw, een beginnelinge in de overgang, die een blog bijhoudt over de belevenissen van haar vriendinnen. Het maakt haar tot een liefdevolle verteller, maar als ze zingt zien we haar powerkant met een krachtige stem.

Opvliegers! is een luchtiger variant van de Hormonologen (2012) van Yvonne van den Hurk, die uitgebreid praktijkonderzoek deed naar de ins en outs van het fenomeen overgang. Het is een herkenbare en onderhoudende voorstelling voor een breed publiek die ongetwijfeld volle zalen zal trekken.