Opus 1 in G groot voor Opel Kadett
Geert Hautekiet & André Manuel
★★★★☆ Kleinkunst
17 juni 2012 - Oerol - Speellijst
Roadmovie in intiem theatraal concert
Door gepubliceerd 19 juni 2012

Met twee oude Fendergitaren en een decor opgetrokken uit een oude Opel Kadett nemen André Manuel en de Vlaamse zanger en instrumentenbouwer Geert Hautekiet het publiek mee op reis naar Johannesburg. De Vlaming is op reis om op reis te zijn en de Tukker uit Diepenheim ontvlucht het Nederland dat hem steeds meer tegen staat. Hun teksten en muziek zijn samengevoegd tot één langgerekt lied dat een uur duurt waarin de twee hun reiservaringen afwisselen met persoonlijke levensverhalen. Hautekiet is gescheiden en verhaalt over zijn twee zonen, Manuel  bezingt de liefde voor zijn gezin.

André Manuel maakt al ruim twintig jaar rudimentair opgezette cabaretprogramma’s waarin hij ongeremd van leer trekt tegen alles wat hem niet bevalt. Daarnaast heeft hij een carrière als zanger, eerst met Fratsen, later met Krang en recent met Dancing Dollekamp. Hautekiet is als bard minstens zo lang actief, is zeer bekend in Vlaanderen, maar ook met regelmaat in Nederlandse theaters te zien.

Opus 1 in G groot voor Opel Kadett is een liedjesprogramma dat subtiel is ingekleurd met theatrale grappen. Beide performers zijn zeer innemend en het publiek hangt een uur lang aan hun lippen. Hautekiet heeft een prachtige donkere stem, waarbij het soms wat lijzige, maar prettig dramatische stemgeluid van Manuel prachtig past. Als Manuel zingt dat ze rechts af moeten en Hautekiet rechtdoor naar het Zuiden wil, leidt dat niet tot een conflict. Even later blijkt dat de twee een paar keer rechts afgeslagen zijn en weer op hetzelfde punt zijn beland.

Het programma is een ode aan de authenticiteit. ‘Leef uw leven groot en zet iets prachtigs neer’,  zingt Hautekiet tegen het einde. Op enkele momenten zingt Manuel in het Engels, onder meer als hij Road to nowehere van de Talking Heads aanhaalt. Op het achtertoneeltje staat een kleine lopende band die door een druk op de knop verandert in een heuse asfaltweg, compleet met lantaarnpalen. Het decor herbergt nog meer kleine, grappige effecten.

De twee mannen zingen beurtelings, soms samen en doen dat op theatrale wijze zonder dat het ook maar een moment pathetisch wordt. Het is juist die pretentieloze eenvoud die dit programma zo charmant en soms ook ontroerend maakt. De liedjes zijn doorgaans ingetogen en de Vlaamse en Twentse tongval harmoniëren soms fraai. Opus 1 in G groot voor Opel Kadett is een kostbaar kleinood vol warmte en humor.

(foto: Dries Belinkx)