De Reisopera is dood, lang leve de Reisopera. Het is even stil geweest rond de Nationale Reisopera. Na Wagners Ring-enscenering had het gezelschap tijd nodig voor de door bezuinigingen afgedwongen reorganisatie. Met een eigenzinnig operagala maakt het gezelschap een overtuigende doorstart.

Het Operagala is geen gewoon operagala. Het is een voorstelling waarin regisseur Xander Straat 28 muzikale tophits aaneenreeg tot een soms hilarische muziektheaterproductie. Aanvankelijk stonden de leden van het Nederlands Blazers Ensemble (NBE) nog in hun dagelijkse kloffie te spelen tussen stofzuigende schoonmakers, maar gaandeweg verschenen er steeds meer concerttenues op het podium. Een mooie metafoor voor de herrijzenis van de nieuwe Reisopera.

Het Operagala is bedoeld als opmaat voor het nieuwe seizoen waarin onder meer Tristan en Isolde (Wagner), Il barbiere di Siviglia (Rossini), The fairy queen (Purcell) en een geënsceneerde Johannes Passion zullen worden gebracht. Deze muziek vormde dan ook de rode draad van het Operagala, waarmee de Nationale Reisopera ook meteen haar nieuwe ensemble met jonge talentvolle zangers aan het publiek presenteerde. Met dit initiatief krijgt jong talent de kans om gedurende enkele jaren in grote en kleinere rollen podiumervaring op te doen en dat er heel wat vocaal goud tussen zit bewezen ensembleleden als Anna Traub, Bassem Alkhouri en Bernadeta Astari met bekende aria’s uit de Cosi fan Tutte, Carmen en Il Barbiere.

Het was een dolle boel daar op dat podium waar het Blazersensemble zich op aanstekelijke en virtuoze wijze over de bewerkingen ontfermde. Muziek van Radiohead en componist Martin Fondse mengde opvallend goed met Mozart en Bach. Het hoogtepunt was wel het blokje Wagner waar Walküre, Tannhaüser en Lohengrin tot een mini-operaatje werden teruggebracht. Een mini-operaatje dat eindigde in een formidabele anti-climax waarbij de eenzame ridder plotseling verdwaald raakte in een dolkomisch tafereel met muziek van Randy Newman (Texas girl).

Sopraan Tania Kross trad op als spreekstalmeester van de avond en zong op formidabele wijze een aria uit de opera Katibu di Shon van Randal Corsen. Een veelbelovend voorproefje van de eerste opera in het Papiaments die volgende maand bij de Reisopera in première gaat. De formule van het Operagala is uit nood geboren, maar blijkt zeker voor herhaling vatbaar. Het zou best eens een leuke en laagdrempelige manier kunnen zijn om een nieuw publiek te bereiken. Mijn zoontje van elf vond het in elk geval ‘supergaaf’.

Foto: Marco Borggreve