Honderden en honderden kinderen staan in hun handen te klappen, eerst zachtjes, dan harder. Het klinkt – en dat is ook de bedoeling – als een regenbui die aanzwelt. Dan stampen ze met hun voeten en het is alsof het dondert boven ons hoofd. Ze blazen met z’n honderden: een orkaan barst los.

Het heeft niet zoveel met barokmuziek te maken. Maar het is een hoogtepunt in het spektakel dat het Amsterdams Baroque Orchestra van Ton Koopman organiseert ter gelegenheid van diens zeventigste verjaardag. Zijn dochter Marieke Koopman heeft het samen met regisseur Dagmar Slagmolen allemaal bedacht en speelt de hoofdrol in dit fraai aangeklede concert voor kinderen vanaf zes jaar.

Opa (Ton Koopman in pyjama) wordt zeventig. Zijn kleindochter (Marieke Koopman) slaapt door de wekker heen, moe van alles wat zij moet onthouden voor dat feest. Het ergste is dat zij haar cadeautje kwijt is, de melodie die zij voor hem heeft bedacht en die zij de allermooiste muziek vindt van de hele wereld. In haar droom gaat zij op zoek, geholpen door de orkestleden. Maar ongemerkt wordt ze tegengewerkt door een fraaie dame, die achtergronden tekent die tegelijk worden geprojecteerd, maar die ook de oorwurm blijkt te zijn die mooie melodieën zoek maakt en er valse voor in de plaats zet.

De kleindochter van de dirigent is wanhopig op zoek naar de goede melodie. Zij komt bij een muziekfabriek, klimt op de toppen van een berg en verdwaalt in een getekend bos. Zij zoekt naar haar melodietje, maar het waait weg en regent ook nog eens nat. Sokken die aan waslijnen moeten drogen zijn net muzieknoten en vormen dan ongemerkt het gezochte muziekje.

Intussen speelt het beroemde barokorkest prachtige, lichte melodieën van Mozart (Wolfgang en Leopold), Haydn, Bach en Telemann, en doet dat op z’n allermooist. Ton Koopman neemt verschillende gedaanten aan en trekt een pandjesjas aan over zijn pyjama. En Marieke vuurt de hele zaal vol kinderen aan om haar te helpen. Door geluiden te maken en te helpen dirigeren, wat vrolijk en heel massaal gebeurt in de immens grote zaal van het tijdelijke Vredenburg Leidsche Rijn.

Een plezierig, soms een beetje rommelig gebeuren. Een waardig feest voor een van de Nederlandse nestoren van de oude muziek. Een heerlijk concert met genoeg afleiding om ook de allerjongsten bij de les te houden. Je moet al een echte oorwurm zijn als je daar niet van meegeniet.