Recensie

Om alles
Richard Groenendijk
★★★★☆ Cabaret
1 december 2017 - Oude Luxor Theater, Rotterdam - Speellijst
Oprechte woede van een sympathieke cabaretier
Door gepubliceerd 2 december 2017

Richard Groenendijk houdt niet zo van verandering en zijn publiek kennelijk ook niet. Toen hij vorig jaar kort toerde met Midden in de winternacht, een programma dat volledig uit liedjes bestond, verlieten toeschouwers schijnbaar regelmatig na de pauze de zaal, teleurgesteld over het gebrek aan grappen en grollen. Onder het motto ‘als je entertainment wil, kun je het krijgen’ opent Groenendijk zijn nieuwe voorstelling Om alles met een goocheltruc. Het lijkt een milde revanche op de weglopers, typerend voor het vileine geluid dat bij deze cabaretier altijd tussen de luchtige grappen door klinkt.

Deze nieuwe show biedt inderdaad veel herkenbaarheid voor de trouwe Richard Groenendijk-fan. De grapdichtheid ligt als vanouds hoog en de treffend neergezette typetjes wisselen elkaar in rap tempo af. Ook geeft Groenendijk weer flink af op de grootstedelijke elite, hun dubieuze moraal en exorbitante levensstijl. Hij wijdt een lange conference aan zijn bezoek aan een hip feestje in een Rotterdams penthouse, waarop drugs en seks de boventoon voeren en de sushi wordt geserveerd op het lichaam van een naakte vrouw.

De rode draad in Om alles vormt Groenendijks angst voor verlies. Steeds verdwijnen er weer mensen uit zijn leven. Steeds blijven situaties niet zoals ze ooit waren. Groenendijk betreurt dat, maar realiseert zich ook dat het leven nu eenmaal zo werkt.

Hoewel alles in deze voorstelling vertrouwd aandoet, wordt Groenendijk zelden voorspelbaar. Authenticiteit vormt daarbij de sleutel. De tirades tegen snobs en yuppen komen recht uit het hart en daardoor blijven ze raak, ook als je ze al eens eerder hebt gehoord. Bovendien is Groenendijk altijd de eerste om zichzelf te relativeren. Na eerst Patty Brard te hebben afgezeken om haar gilpartijen in het BNN-programma De gevaarlijkste wegen van de wereld, waar hij samen met haar aan meedeed, maakt hij duidelijk dat hij uiteindelijk de ware schijterd was van de twee. Dit snijden in eigen vlees maakt Groenendijk sympathiek en verleent zijn sneren naar anderen extra overtuigingskracht.

Op zijn scherpst is Groenendijk wanneer hij zich echt kwaad maakt om iets. In het laatste deel van de voorstelling maakt hij duidelijk dat homoseksualiteit nog altijd niet algemeen is geaccepteerd in Nederland. In reactie op iemand die vond dat Groenendijk in zijn komende show maar niet te veel meer moest stilstaan bij zijn homoseksualiteit ‘want dat weten we nou wel’, merkt hij op dat zoiets nou nooit over Youp van ’t Hek en diens uitingen van heteroseksualiteit wordt gezegd. Ook verwijst hij terug naar het moment dat hij in 2012 de Poelifinario won en een van de andere genomineerden het nodig vond om bij wijze van grap meerdere malen te herhalen dat hij het toch wel heel erg vond dat hij verloren had van een homo. Hier toont zich Groenendijks engagement, dat, in vergelijking met sommige van zijn immer weifelende collega’s, verfrissend eenduidig is.

Soms zijn de grappen van Groenendijk net iets te flauw. De draak steken met Youp van ’t Heks adagium dat je elke dag moet leven alsof het je laatste is, is inmiddels wel erg belegen. Maar ook dit soort zwakheden vergeef je Groenendijk. Om zijn authenticiteit, om zijn scherpte en zijn vakmanschap, eigenlijk gewoon om alles.

Foto: Roy Beusker

8 Reacties

  1. Wilma
    Geplaatst op 2 december 2017 om 14:11 | Permalink

    Ben in de Dru in Ulft geweest daar was een try-out..in een woord geweldig!

  2. Anna
    Geplaatst op 2 december 2017 om 15:25 | Permalink

    Kan niet wachten tot hij weer in Spijkenisse komt. Garantie voor succes.
    Behalve dat zijn programma’s in een woord geweldig zijn is hij ook persoonlijk een kanjer met oog voor iedereen

  3. Jenny Arean
    Geplaatst op 2 december 2017 om 20:07 | Permalink

    Ik ga morge kijken in Oude Luxor ! Verheug me ! Ben FAN !!!

  4. Jeroen
    Geplaatst op 3 december 2017 om 10:37 | Permalink

    Heh?

    Eric van Sauers, 2 sterren:
    Een bekende opvatting over cabaret is dat het niet louter vermakelijk mag zijn. De cabaretier moet zijn of haar publiek ook kwaad durven maken of wakker willen schudden. Het maken van grappen is binnen die opvatting eerder een middel dan een doel en juist hierin onderscheidt de cabaretier zich van de entertainer. Beoordeeld naar deze maatstaf biedt De lief en leed tour van Eric van Sauers meer entertainment dan cabaret.

    Richard Groenendijk, 4 sterren:
    Hier toont zich Groenendijks engagement, dat, in vergelijking met sommige van zijn immer weifelende collega’s, verfrissend eenduidig is….. Maar ook dit soort zwakheden vergeef je Groenendijk. Om zijn authenticiteit, om zijn scherpte en zijn vakmanschap, eigenlijk gewoon om alles.

    Snap geen sikkepit meer van de cabaretrecensies hier.

  5. John
    Geplaatst op 3 december 2017 om 14:50 | Permalink

    De voorstelling was inderdaad weer fantastisch. Ik verheug me alweer op de volgende. Ennuh.. de show met alleen maar liedjes vond ik ook gigantisch. Daarmee laat hij zijn veelzijdigheid zien.

  6. Conny Katuin-Verdoes
    Geplaatst op 3 december 2017 om 22:08 | Permalink

    De recensie koopt helemaal. Een geweldige show. Komt soms hard uit de hoek ( echt Rotrerssams ) maar de manier waarop hij het verpakt is het verzachtend en realistisch. Hij verveelt geen moment en de tijd vloog om.
    PS Jenny Arwwan was er echt

  7. Rita Teeboo
    Geplaatst op 4 december 2017 om 08:16 | Permalink

    Gistermiddag geweest veel gelachen net zoals Paul de Leeuw en Jenny Aryan, die in de rij voor ons zaten. Ook genoten van de 2 liedjes. Hij heeft een prachtige stem. Zijn vorige programma ook gezien en wij vonden het prachtig.

  8. Adri
    Geplaatst op 5 december 2017 om 13:41 | Permalink

    In januari mag ik naar zijn show in Theater aan de Schie. Vanaf show 1 alles gezien, en hem zien groeien tot een subliem niveau. Daarnaast een warme zangstem. Mag zich wat mij betreft in de top scharen van de huidige cabaretiers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

LET OP: op deze recensie rust auteursrecht. Voor geheel of gedeeltelijke overname, in welke vorm dan ook, is vooraf toestemming nodig van de uitgever.

Elders

NRC Handelsblad
★★★★☆
'Indrukwekkend is ook Groenendijks aanklacht tegen de homofobie waar hij nog elke dag mee te maken heeft, zelfs onder collega’s. Groenendijks oprechte woede over relevante maatschappelijke thema’s maakt veel indruk. Op dit soort momenten laat Groenendijk zien dat hij behalve volkskomiek en entertainer ook een uitstekend cabaretier is.' Dick Zijp
de Volkskrant
★★★★☆
'De comedystijl van Richard Groenendijk wordt getypeerd door de talloze bizarre formuleringen waarmee hij zijn verhalen volstopt. Ook in zijn elfde soloshow lijkt de cabaretier ze weer uit zijn mouw te schudden.' Joris Henquet
Telegraaf
★★★★☆
'Richard Groenendijk gedijt op het podium en trakteert zijn publiek wederom op hilarische verhalen en mooie liedjes. Daarbij gaat hij ernstige onderwerpen zeker niet uit de weg, al verbindt hij er voor de zekerheid meestal dan toch maar wel een grap aan.' Esther Kleuver

Speellijst

De eerstvolgende drie speelbeurten van deze voorstelling:

Verwante artikelen

Tags

, , ,

  • Elders

    [cf "quote1_krant"]
    ★★★★☆
    [cf "quote1_dequote"] [cf "quote1_auteur"]
    [cf "quote2_krant"]
    ★★★★☆
    [cf "quote2_dequote"] [cf "quote2_auteur"]
    [cf "quote3_krant"]
    ★★★★☆
    [cf "quote3_dequote"] [cf "quote3_auteur"]