Claudia de Breij
#Nu
★★★★☆
Claudia de Breij raakt tot in de ziel
Gezien op 25 mei 2018, Koninklijke Schouwburg, Den Haag

Na haar formidabele oudejaarsconference in 2016, waarvoor Claudia de Breij zich tot over haar oren in het nieuws had ondergedompeld, leek het haar wel een goed idee om een tijdje de deuren en de gordijnen te sluiten. Even los van psychopaten als Trump, Kim Jong-un, Poetin en die vreselijke brillenreclame met René Froger. Alleen maar een tijdje pianospelen, Netflix kijken – het meest onzichtbare VVD Tweede Kamerlid Ybeltje Berckmoes is daar ten slotte ook gelukkig van geworden – en de boekenachterstand inhalen.

In het openingslied van haar show #Nu zingt zij: ‘Buiten waait een wilde wind / Laat het maar waaien, ik blijf binnen / Ik kom wel weer naar buiten als het over is.’

Maar De Breij, een van de meest geëngageerde cabaretiers van dit moment, is er de persoon niet naar om zich van de wereld af te wenden. En zeker niet nadat ze een biografie van Gandhi had gelezen. Vooral het moment waarop de chic in Engeland gesettelde advocaat zich tot geweldloze rebel ontpopte, intrigeerde haar. Tijdens een klus in Zuid-Afrika wordt Gandhi de trein uitgegooid, omdat hij als Indiër niet eerste klas mag reizen. Hij verrekt het aanvankelijk om op te staan als de witte conducteur hem naar de derde klas verwijst.

De Breij besefte dat je dus ook in opstand kunt komen door te blijven zitten. En daarmee bedoelt zij niet dat zij zich heeft bekeerd tot het leunstoelactivisme dat niet verder gaat dan het liken van enthousiaste wereldverbeteraars, maar dat zij bewust op zoek gaat naar de harmonie in de samenleving. Zoals ook haar begeleidingsband van de oudejaarsconference bestond uit man, vrouw, hetero, homo, islamiet en ongelovige.

Vervolgens vlecht De Breij de ideeën van Gandhi door verhalen over het voorbijtrekken van de fanfare in het dorp van haar jeugd, het enthousiasme in het golfslagbad, de godsdiensttolerantie van Willem van Oranje, een safari in Zuid Afrika met het hele gezin, opiniepeiler Maurice de Hond die niet meer gaat stemmen, het onzinnige geleuter van Sybrand Buma over de joods-christelijke wortels in Nederland en het EO-programma Het Familiediner. En zo ontstaat een boeiend, ontroerend, soms zeer grappig en muzikaal (ja, wat een topband heeft ze bij zich) betoog met als simpele kern: ‘Ga voor elkaar, ga voor de muziek, en dus: ga voor de harmonie.’

En dan vergeten we even dat het een beetje geschiedvervalsing is om Nelson Mandela, het hoofd van het gewapend verzet in Zuid-Afrika, als erfgenaam van Gandhi te zien, en we worden ook wel een beetje moe als weer ten onrechte wordt gezegd dat er in de huidige geschiedenisboekjes op de middelbare school geen aandacht wordt geschonken aan ons slavenverleden. En we zijn al bijna vergeten dat we het stuk over genderneutraal Nederland inmiddels al bij zeven andere cabaretiers hebben gehoord. Ja, al die zaken vallen in het niet bij wat Claudia de Breij heeft te vertellen, hoe oprecht betrokken zij is, hoe zorgvuldig zij met de taal omgaat en hoe zij je in de ziel weet te raken.

Foto: Hans Peter van Velthoven

Elders

de Volkskrant
★★★☆☆

'Muzikaal is #NU uitstekend verzorgd, met maar liefst vier muzikanten die De Breij begeleiden. De muziekstijlen zijn gevarieerd, van een Engelstalig shownummer over president Trump tot een historisch raplied over Willem van Oranje, als een Hollandse variant op de Amerikaanse hitmusical Hamilton, over de Amerikaanse founding father Alexander ­Hamilton. Het zijn ambitieuze nummers, die niet altijd even duidelijk een punt maken. De boodschap van een liedje als 'Later wordt het beter' komt beter aan, door de eenvoud van tekst en melodie en de mooie, gevoelige zang van De Breij.' Joris Henquet

NRC Handelsblad
★★★★★
'In haar negende voorstelling #Nu symboliseert het mooie toneelbeeld – groot raam, kamerplant en een paar kledingrekken met jassen – de veilige binnenwereld. (...) De Breij toont zich met deze voorstelling een van de scherpste politieke cabaretiers van onze tijd, die relativerende grappen afwisselt met krachtige politieke oneliners, waarmee ze zich verzet tegen oprukkend racisme, seksisme en neoliberalisme.' Dick Zijp
Telegraaf
★★★★★
'Claudia de Breij maakt het persoonlijke politiek en het politieke persoonlijk in een ijzersterke mengeling van scherp engagement en heerlijk amusement. Dat de cabaretière niet alles zwart-wit maakt, maar ook de grijstinten blijft zien, is knap. Vaak levert dat niet de sterkste programma’s op, maar het maakt #Nu juist alleen maar beter. De Breij bewijst wederom dat zij tot de eredivisie van het cabaret behoort.' Esther Kleuver
Trouw
★★★★☆
'Het hoogtepunt is een mooi, persoonlijk verhaal over dorpsfanfare De Harmonie, waar ze als kind zo ontzettend graag bij wilde horen. Die fanfare begeleidt haar én het publiek naar een verrassend en ontroerend einde, dat we hier niet willen verklappen. De Breij toont dan haar grootste kracht: ze verbindt mensen, biedt ook perspectief.' Iris Pronk
Het Parool
'Claudia de Breij is pas 43 jaar, dus misschien vindt ze het helemaal niet leuk om nu al de grande dame van het Nederlandse cabaret genoemd te worden. Wie haar in #NU bezig ziet, kan echter nauwelijks om die kwalificatie heen. Hoe ze opkomt, hoe ze rondloopt, hoe ze de piano beklimt om Donald Trump toe te zingen: er spreekt niet alleen ervaring uit, maar zelfs meesterschap.' Mike Peek

2 Reacties op "#Nu"

  1. Ruud Steenbergen schreef:

    Per ongeluk hoorde ik heel even Claudia in De teerling is geworpen zeggen dat Maria de hoer is van Nazareth. Heb meteen doorgezapt. Begreep ineens veel beter de intense woede van Moslims als hun profeet belachelijk wordt gemaakt. N.B Ik ben geen moslim, maar om zo schofterig met Maria omtegaan is bijna een reden om moslim te worden.

  2. Gé de Jongh schreef:

    Vanavond met veel dingen om over na te denken weer thuis. Het is lastig om alles wat gezegd en gezongen is te onthouden maar de slotapotheose vatte samen waar het over gaat in je leven…. SAMEN ben je het sterkst!!! Dank je wel, je bent een kanjer!

Reageer

Uw E-mail adres zal niet gepubliceerd worden.