In de kindermusical De nieuwe kleren van de keizer wordt het sprookje van Hans Christian Andersen met veel vakmanschap en lol gebracht. Zonder groots decor of vuurwerk, maar met goeie spelers en leuke liedjes. En gelukkig niet al te braaf.

Wat maakt de voorstelling zo goed? Allereerst de vondst om de hoofdpersoon Alfons – gespeeld door Sabrine Hallewas – tot keizer te maken. Dit brengt ieders kinderwens om te mogen zwelgen in almacht, tot leven. Alfons zit hoog op een goede troon, heeft prachtige kleren, heeft overal personeel voor en is rijk genoeg om al het snoep en al de kleren te kopen die hij kan verzinnen. En hij maakt er zalig misbruik van: ‘Alles alleen voor mij.’

En dan de spelers. Zonder uitzondering schitteren ze. Hans Langhout, tevens de producent, speelt een wufte, nichterige kamerheer. En er is Roodkapje, het speelkameraadje van de jonge keizer, een rol van Quinty Appel. Ze speelt een doortrapt, verwend en herkenbaar meisje. Ze kookt van woede als keizer Alfons haar geen geld geeft voor een concert van Justin Bieber. En ze probeert net zo lang als nodig is, op allerlei manieren om dat wel te krijgen.

In de loop van het stuk blijkt de schatkist niet zonder bodem. Dan duiken ook nog de zogenaamde in- en inslechte kleermakers op die de laatste goudstukken weten te ontfutselen en uiteindelijk de financiële en morele afgang van het hele hof bewerkstelligen. De keizer eindigt niet in zijn blote kont, maar in allesbedekkend wit en zedig ondergoed. Die seksloze uitstraling wordt ruimschoots gecompenseerd door Käthe Staallekker in haar rol van een van de twee kleermakers. Het is dat de andere spelers ook goed zijn, want anders had zij de show helemaal overgenomen.

De liedjes, geschreven door Jasper Westerhof, Hans Langhout en Addie Scheele zijn zonder uitzondering steengoed met leuke teksten. Aan het begin klinkt er een spinet en aan het eind is er een uitstapje naar de blues. Wel wrijven de liedjes ons meer dan eens in dat mensen van nature slecht zijn. Maar daar gaat het sprookje dan ook over. En voordat we allemaal ons lesje hebben geleerd, hebben we wel lekker lang mogen genieten van de ijdelheden, de corruptie, de machtswellust en de Haagse bluf aan het keizerlijk hof.

De musical zit vol met gouden kronen, bepruikte dienaren en zilveren scharen die het publiek in sprookjessferen brengen. Niet minder amusant is het grote aantal minder uitgesproken sprookjeselementen. De overleden moeder van Alfons, die als een soort beschermengel haar zoon in de gaten houdt, zingt een liedje over ondankbare kinderen. De fetisj van de keizer voor panty’s maakt dat hij extatisch kreunt in het vooruitzicht van een nieuwe outfit. En Roodkapje krijgt op een gegeven moment te horen dat haar grootmoeder een e-mail heeft gestuurd met de vraag geen roomboterkoekjes meer mee te nemen in verband met oma’s sky high cholesterolgehalte. Dit maakt het niet alleen voor kinderen vanaf zes jaar een belevenis.