‘We hebben achttien jaar gezworven en nu zijn we geland’, sprak Johan Greben na afloop van de première van Nice to meet you! Die ‘we’ zijn, naast Greben, zijn levens- en choreografiepartner Uri Ivgi. Overal ter wereld maakten ze voorstellingen, gaven ze workshops en doceerden ze op academies. Aan die lange zwerftocht is een einde gekomen nu de provincie Friesland met een royaal gebaar à 300.000 euro per jaar, het duo in staat heeft gesteld, in ieder geval tot 2024, een professioneel gezelschap te runnen.

De landingsplaats in kwestie is Leeuwarden, de stad die zijn verloren zoon met open armen ontving. De 56-jarige Greben is er geboren en woonde er tot zijn zeventiende. Toen in het kader van Culturele Hoofdstad 2018 de voorstelling We are in trouble in Leeuwarden in première ging zag hij voor het eerst de potentie van de Friese hoofdstad. Drie jaar later zegt hij dat ‘nu de droom kan beginnen’.

Het is bewonderenswaardig wat Ivgi&Greben in korte tijd heeft weten te realiseren. Na de audities in februari van dit jaar is er een groep van acht dansers geformeerd waarmee nu al een volwaardige, vijf kwartier durende voorstelling wordt gepresenteerd. Het is een kakelbont gezelschap, niet alleen qua nationaliteit met dansers uit België, Spanje, Italië, Frankrijk, Hongarije en Nederland, maar ook wat hun postuur betreft. Zo is de Siciliaanse Fabrizio di Franco danig uit de kluiten gewassen en vormt daarmee een prachtig contrast met Manon Adrianow, een klein opdondertje uit Sneek. Logisch dat ook zij een duet mogen doen want van contrasten moet Nice to meet you! het nadrukkelijk hebben.

Dat heeft te maken met de wijze waarop de voorstelling tot stand is gekomen. Ivgi en Greben hebben de dansers aan het begin van de repetitieperiode een overzicht laten zien van hun producties en hen gevraagd met welke fragmenten ze zich het meest verwant voelden. Daarmee zijn ze aan het werk gegaan.

Je kan zeggen dat je dan een lappendeken aan stijlen krijgt maar tegelijkertijd toon je daarmee een staalkaart van hetgeen je in huis hebt. Vanwege het choreografische vakmanschap van Ivgi&Greben oogt de voorstelling, hoe divers ook, toch als een geheel. Extra knap gezien het feit dat er is gekozen voor een opstelling en ronde. De dansers moeten voortdurend rekening houden met zichtlijnen uit vier richtingen.

Het thema van Nice to meet you! is natuurlijk ‘ontmoeten’ en dat is precies wat er gebeurt. In duetten, in trio’s en in groepsverband. Elke ontmoeting heeft een ander verloop. Soms bij het dierlijke af, dan weer sierlijk. De ene keer wordt de kat uit de boom gekeken, een volgend moment is er een uitbundige groepsdans met elementen die verwijzen naar volksdansen – vroeger natuurlijk de uitgelezen plek om anderen te ontmoeten.

Alle losse delen worden bij elkaar gehouden door de fijne soundtrack van Tom Parkinson, waarin zachte klanken en stampende beats elkaar gepast afwisselen, en het vloeiende lichtontwerp van Will Frikken. Via fluisterscènes, kop- en handstanden en krioelende vingers leidt dit tot alles tot een verrassende finale. Na een uitbundige dans van het hele ensemble op een heftige housebeat komt de Française Coline Delgado op met gitaar waarna de Italiaanse Christian Leveque met een fraai falset een wonderschoon lied zingt.

Met zoveel talent kan Ivgi&Greben de toekomst met een gerust hart tegemoet zien. Een mooi visitekaartje.