Tien jaar geleden begonnen Paulette Willemse en Saskia van Zutphen met de eerste show van Vuile huichelaar – hét meezingprogramma voor de bedrogen vrouw’ – en inmiddels zijn ze alweer toe aan hun zesde editie: Morgen begint nu! Vooraf worden stickers met daarop de zin ‘Mannen zijn welkom, maar wel op eigen risico’ uitgedeeld, en ook in de sketches wordt de man vrolijk uitgezeken.

Het recept van de voorstelling is in die tien jaar ongeveer hetzelfde gebleven: rondom een grote keur aan bekende Nederlandstalige meezingers schijnen Willemse en Van Zutphen door middel van typetjes hun licht op relaties en het leven. Over die sketches hebben ze bepaald het hoofd niet gebroken: het zijn vooral opzichtige en vaak behoorlijk vergezochte bruggetjes om van de een naar de andere Nederlandstalige klassieker te gaan, zo mogelijk doorspekt met gendernormatieve stereotyperingen. Vrouwen zijn altijd aan de lijn, mannen kunnen geen twee dingen tegelijk, dat soort werk – en dat dan in het kwadraat.

Vanaf hun Caribisch-achtig onbewoond eiland met roze flamingo’s en een palmboom, reflecteren de vrouwen (weliswaar vol zelfspot) op hun eigen bucketlist: wat willen ze eigenlijk (nog) bereiken in het leven? Het antwoord laat zich raden: morgen begint nu, dus weg met die toekomstplannen en geniet van het moment. De overkoepelende moraal, als daar al sprake van is, ontstijgt nergens aan een willekeurige smartlap.

Inhoudelijk is er dus aan deze voorstelling – voor iemand die in het theater meer zoekt dan uitgekauwde jarennegentighumor – nauwelijks wat te beleven, dus dan hoop je dat je op muzikaal vlak wordt verrast. Pakweg tachtig procent van deze voorstelling bestaat immers uit liedjes. Maar ook vocaal blijven Willemse en Van Zutphen keurig binnen de lijntjes van een pretentieloze karaoke-avond.

En precies dat is deze avond. Een avondje lekker samen smartlappen meezingen. Wie daarvoor het theater boven de kroeg verkiest, zit bij Morgen begint nu! uitstekend op zijn of haar plek. Ik miste elke vorm van diepgang, originaliteit of muzikale kwaliteit. En ik geloof werkelijk niet dat dat ook maar iets te maken heeft met het feit dat ik een man ben.