In Missie Operatie Expeditie (M.O.E.) doet een driemansexpeditie een ultieme poging om de aarde te verlaten. Die missie leidt hen langs in elkaar stortende wolkenkrabbers, steile afgronden en kolkende lavazeeën. Onversaagd en onvermoeibaar bieden ze het hoofd tegen alle tegenspoed: ze moeten en zullen slagen in hun opdracht. Dat lukt: ze bereiken de raket en weten de aarde te verlaten. Die haalt – op haar beurt – opgelucht adem: ein-de-lijk is ‘ie vertrokken, de mens.

Spelers Nick Bos, Mathieu Wijdeven en Jip van den Dool begeven zich voor een groot mozaïekachtig projectiescherm, waarop animaties van Huig van den Hoofdakker te zien zijn, die een belangrijk element van de scenografie vormen. Het samenspel tussen de animaties en het fysieke decor (van Nick Bos) resulteert in een aantal indrukwekkende perspectiefwissels, met als hoogtepunt een slim gevonden reddingsoperatie waarin de spelers zich bungelend aan een touw in een afgrond boven een zee van lava bevinden. Met behulp van een toeschouwer komt het net goed.

Behalve de originele en verrassende scenografie, is er in Missie Operatie Expeditie weinig te halen. Het engagement en de inhoudelijke diepgang hebben het zwaar afgelegd tegen de actie en de special effects. Firma Draak interviewde ter voorbereiding van deze voorstelling verschillende kinderen van de Generatie Z over hun toekomstzorgen, en spiegelde die aan hun eigen verlangens. Hoe dat mogelijke spanningsveld zich tot de uiteindelijke voorstelling verhoudt blijft onduidelijk.

Lange tijd zit je vooral te kijken naar drie wat sullige mannen die een lichtgevend groen object (de jeugd?) hebben gevonden en die veilig in de raket proberen te krijgen. Op een aantal momenten lijkt het object tot leven te komen, en horen we over de voice-over een kind over zijn moeder praten. De voorstelling wordt in- en uitgeleid met een voice-over vanuit de aarde, die als moeder praat over de mensheid. Het blijven losse elementen die samen niet tot een elkaar versterkend geheel worden gesmeed.

Dat de hele missie van deze mannen in vaagheid gehuld blijft, zou verklaard kunnen worden als metafoor voor de zinloosheid en willekeur van alle klimaatacties van deze tijd. Volgens de publiciteitstekst neemt collectief Firma Draak in deze voorstelling ‘zijn eigen klimaat-hypocrisie onder de loep: want wat heeft het voor zin om “het juiste” te doen, als de wereld toch afstevent op een ecologische ramp?’ Het lijkt me niet alleen een wat cynische boodschap, maar vooral ook eentje die in deze voorstelling nauwelijks wordt uitgewerkt.