Wie van kletsende mannen houdt, komt dit jaar wel aan zijn trekken op De Parade. Naast de babbelende heren van Toneelgroep Oostpool (in Kletsmajoor), zet De Theatertroep in Mannenweekend maar liefst vijf praatzieke kerels op het toneel. Deze nonchalant-melige voorstelling is één van de acts uit de Vaudeville-marathon, die het gezelschap op het festival speelt.

Voor het tweede jaar op rij organiseert De Theatertroep hun eigen mini-festival op De Parade, onder de titel Vaudeville. Niet steeds dezelfde voorstelling, zoals de meeste andere gezelschappen, maar dagelijks een wisselende keuze uit zes performances. In dat kader zet een groep Theatertroep-acteurs afgelopen vrijdagavond ‘Studio 7’ op stelten met Mannenweekend, waarbij vijf heren zich hebben verzameld voor een goed gesprek en een dosis actie.

Keurig in pak zitten ze bij elkaar, de mannen. Rechtstreeks achter het bureau vandaan getrokken voor de ‘vrijmibo’, zo lijkt het, een borrel om de werkweek af te sluiten. Bier is er alleen niet; wel koffieautomaat-achtige gesprekken over luie collega’s en natuurlijk (standaard kantoormaterie) de onderlinge communicatie. Mag je je emoties tonen? Anderen aanspreken op hun fouten? Het zijn dik aangezette cliché-dialoogjes die door de spelers tot het absurde worden uitvergroot. Dat doen Patrick Duijtshoff, Kyrian Esser, Timo Huijzendveld, Jordi Möllering en Jochum Veenstra losjes en de lach rolt moeiteloos uit het publiek door al die ogenschijnlijke nonchalance.

Het gesprek meandert voort over Harrie’s ex die er vandoor ging met een Spaanse badmeester en dat Leo haar is tegengekomen in een of andere kroeg. Ondertussen gaan sokken en jasjes uit, want blijkbaar staat nog een andere activiteit op het program. Het gebabbel verstomt als de mannen hun sportkleding (zelfgemaakt van schuimrubber, tape en kussentjes) aan hebben. Met hysterische duw- en valpartijen zetten de mannen, na al hun geklets, de jacht op vrouwen in. Eigenlijk gaat het helemaal nergens over, maar het spelplezier spat er vanaf en leidt binnen no time tot een aanstekelijke meligheid.