Recensie

Magie
Yentl en de Boer
★★★☆☆ Cabaret
16 juni 2018 - De Kleine Komedie, Amsterdam - Speellijst
Sketches brengen prachtig liedjesprogramma om zeep
Door gepubliceerd 17 juni 2018

In hun korte podiumbestaan zijn Yentl Schieman en Christine de Boer de lievelingen van recensenten en het publiek geworden en hebben ze al een plank in hun prijzenkast gevuld: Annie M.G. Schmidtprijs voor het beste theaterlied, de Wim Sonneveldprijs en Publieksprijs op het Amsterdams Kleinkunst Festival en een nominatie voor hun debuutprogramma De snoepwinkel is gesloten. Wat kunnen die meiden liedteksten schrijven en wat kleuren die twee stemmen lekker bij elkaar. Ha fijn, een nieuw programma, dachten we allemaal.

Een première op de laatste speeldag van het seizoen. Originaliteit kan Yentl en de Boer niet ontzegd worden. Ook de manier waarop zij als sprookjesfee hun tweede programma openen is niet minder dan magisch te noemen. Ze zijn niet bang om er een geweldige, buitengewoon geestige rotzooi van te maken. En als er dan ook nog een prachtig lied overheen komt over de hebberige, egocentrische mens, dan lijkt de avond niet meer kapot te kunnen.

Yentl en de Boer vrezen dat na de jaren van verwondering als baby en kleuter de magie uit het leven is verdwenen. Alles is voorspelbaar, het leven is een monotone aaneenschakeling van gebeurtenissen waarbij je de schouders van verveling ophaalt. Maar misschien zijn we gewoon te lui en te vadsig om de magie te zien en wordt het tijd dat we onze ogen en oren wijd open zetten. Het programma Magie is in feite een les in het herkennen van de magie. En dat is een geweldig streven.

Die les valt in twee delen uiteen: een verzameling liedjes en een aantal sketches. De liedjes zijn van topkwaliteit. De melodieën zijn tamelijk simpel en de gitaar- en toetsenbegeleiding is allerminst spectaculair, maar Yentl en de Boer weten een sleetse relatie, de suffigheid van het volgen van trends in huisinrichting, het grijpen van geluk en de invloed van slechte raadgevers heel fijnzinnig en geestig te verwoorden. En als ze er dan ook nog met hun engelenharmonie overheen gaan, dan heb je vrijwel perfecte cabaretliedjes.

De sketches en monologen zijn echt van een andere orde. Op één stukje na, waarin tot in het onsmakelijk absurde wordt aangetoond dat je alles kan eten, zakken Yentl en de Boer met hun verhaaltjes en dialogen volkomen door het ijs. Een relaas over grote otters: gaap. Iets over een kuchende Mozart: pfff. Een nepruzie over drank- en drugsverslaving: alsjeblieft, nee hè. Praten met dieren: (onderbouw) middelbare school. En toen hadden we het ergste nog niet gehad: een parodie op een magic show. Voor zoiets moet je echt van goeden Toon Hermans of Tommy Cooper-huize komen. Dit was hemeltergend saai, flauw en slecht.

En zo wordt helaas een prachtig vijfsterren liedjesprogramma om zeep geholpen.

Foto: Jaap Reedijk

3 Reacties

  1. Martijn
    Geplaatst op 18 juni 2018 om 09:55 | Permalink

    Beste Patrick,

    Hoewel ik het met je eens ben – ik zag de voorstelling een paar weken terug – en je een gerespecteerd resencent bent vind ik hoe je tot een conclusie komt in deze recensie zelf een beetje ‘gaap. Pfff. Alsjeblieft, nee hé’ zoals je het met jouw eigen woorden zou beschrijven.
    Daar zit voor mij ook het probleem. In die woorden. Het zijn namelijk geen argumenten. Waarom is het ‘gaap’ en ‘Alsjeblieft, nee hé’? Vind je het weinig vernieuwd of platvloers?
    Dat zijn dingen die duiding geven in mijn optiek. Geen kreten met weinig inhoud.

    Met vriendelijke groet,
    Martijn Boer

  2. Patrick van den Hanenberg Patrick van den Hane
    Geplaatst op 18 juni 2018 om 10:09 | Permalink

    Hai Martijn, ik denk dat je de kreten goed interpreteert:
    gaap = saai
    alsjeblieft, nee hè = hebben we al te veel gehad, en beter
    (onderbouw) middelbare school = te kinderachtig
    pff = nou, nou, kun je echt niets originelers verzinnen?

  3. Jeroen
    Geplaatst op 18 juni 2018 om 15:07 | Permalink

    Conclusie: Het is gewoon een slecht geschreven conclusie van de recensie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

LET OP: op deze recensie rust auteursrecht. Voor geheel of gedeeltelijke overname, in welke vorm dan ook, is vooraf toestemming nodig van de uitgever.

Elders

de Volkskrant
★★★★☆
'Het geheel van scènes en liedjes wordt bijeen gehouden door een zoektocht naar magie en verwondering, naar momenten die je even optillen boven het grijze, alledaagse leven. Waar Yentl Schieman dit verlangen uit in nuchtere observaties, wil de meer onbeschaamde Christine de Boer nog weleens in een extravagant typetje schieten - tot ongenoegen van Yentl. In hun interactie sparen Yentl en De Boer elkaar niet en juist dat draagt bij aan de theatermagie die zij in deze geslaagde show tevoorschijn toveren.' Joris Henquet
NRC Handelsblad
★★★★☆
'Hoogtepunt is ''Hogwarts'', gezongen door Schieman, een even bizar als ontroerend lied waarin haar geliefde haar vraagt hoeveel ze voor hem op zou geven om leerling te kunnen worden bij de toverschool van Harry Potter. In dit lied komen de wereld van sprookjes en de vraag naar de ‘sparkle’ in het dagelijks leven prachtig samen.' Dick Zijp
Het Parool
'Magie bevat echter voldoende moois om die kleine inzakkers te kunnen dragen. Sterk is het meisje dat bij leven een zelfmoordtape aan haar vriendin laat horen om te voorkomen dat die met een andere griet op vakantie gaat. Geestig en lekker vilein. Wat ook een prima omschrijving is van Yentl en De Boer zelf.' Mike Peek
Algemeen Dagblad
★★★★☆
'Op hun best zijn ze als de onderlinge irritatie toeslaat en zelfs uitgroeit tot giftige concurrentie op het podium. Dan sorteert hun vervreemdende en kolderieke humor een optimaal hilarisch effect.' Arno Gelder

Speellijst

De eerstvolgende drie speelbeurten van deze voorstelling:

Verwante artikelen

Tags

, ,

  • Elders

    [cf "quote1_krant"]
    ★★★★☆
    [cf "quote1_dequote"] [cf "quote1_auteur"]
    [cf "quote2_krant"]
    ★★★★☆
    [cf "quote2_dequote"] [cf "quote2_auteur"]
    [cf "quote3_krant"]
    [cf "quote3_dequote"] [cf "quote3_auteur"]
    [cf "quote4_krant"]
    ★★★★☆
    [cf "quote4_dequote"] [cf "quote4_auteur"]