Dit voorjaar begonnen zijn trouwste Nederlandse fans al een crowdfundingsactie om hem naar Amsterdam te halen. Even later bleek dat zijn management hem al had geboekt. Dinsdagavond stond hij er dan eindelijk, in een zo goed als uitverkocht Ziggo Dome: de beroemde Amerikaanse stand-up comedian Louis C.K.. Hij maakt de hooggespannen verwachtingen niet helemaal waar, maar er viel voor de liefhebber genoeg te lachen.

Louis C.K. staat bekend om zijn zwartgallige humor en zijn cynische kijk op het bestaan.  Zijn visie op het huwelijk bijvoorbeeld – eigenlijk altijd gedoemd te mislukken – of op het leven als geheel – tamelijk zinloos. Wat zijn voorstellingen des te beklemmender maakt is dat hij consequent het beeld schetst van een man die zich kapot verveelt, die de hele dag weinig anders doet dan fantaseren over seks en die behoorlijk destructieve gedachten heeft (tot aan zelfmoord toe). Een man bovendien die nauwelijks de deur uit komt. Zo vertelt hij al in de eerste minuten van zijn show dat hij zo dol is op slecht weer: dan heeft hij een excuus om niet naar buiten te hoeven en kan hij zichzelf wijsmaken dat hij er bij mooi weer natuurlijk wél op uit was getrokken.

C.K. speelt in de Ziggo Dome uitsluitend nieuw materiaal. Elk jaar schrijft hij een volledig nieuwe show, iets wat niet vanzelfsprekend is voor stand-up comedians. Wel behandelt hij in al zijn shows min of meer dezelfde onderwerpen – zijn huwelijk, zijn kinderen, orale seks – en dat gaat op den duur vervelen. Ook zijn zijn gedachten niet allemaal even origineel en associeert hij soms te lang door. Zo vertelt hij een wat langdradig verhaal over de Griekse held Achilles die door zijn moeder in de rivier de Styx gedoopt wordt en is ook zijn conference over het pijpen van de man met de beste pik ter wereld niet zo sterk.

Daar staan een aantal originele gedachten en goede grappen tegenover – zo laat hij ons in een prachtige conference de absurditeit van onze jaartelling inzien – maar zeker in de tweede helft zakt de voorstelling wat in. Bovendien is Louis C.K. een comedian die het van zijn performance moet hebben en daarom is het extra jammer dat hij in de grote, zielloze Ziggo Dome staat. Alleen op de hoogste rangen is de comedian in levenden lijve goed te zien – de rest van de zaal is toch echt aangewezen op de grote beeldschermen aan weerszijden van het podium. Dat doet af aan het live-karakter van de voorstelling. Hopelijk komt C.K. nog een keer terug en staat hij dan – zoals de crowdfunders wilden – gewoon in Carré.