Is je echte leven vervelend? Geen nood. Je kunt in je vrije tijd de toevlucht nemen tot een fantasiewereld waarin je een held bent die stoere avonturen beleeft. Dat doen de twee mannen en een vrouw in de plezierige jeugdvoorstelling Legends (8+), een coproductie van BonteHond en Beumer&Drost.

Sonja is in het dagelijks leven verpleegster. ‘Goeiemorgen mevrouw Van der Kamp, heeft u lekker geslapen?’ Maar hoe vrolijk Sonja ook binnenkomt, de patiënten zijn niet blij en ze worden ook niet blij. Lars, op zijn beurt, zit aan de klachtentelefoon van een ICT-bedrijf. Van hetzelfde laken een pak: de bellers zijn altijd ontevreden of zelfs boos. En Ron loopt in de witte overall van een duistere chemische fabriek en heeft alleen contact met een mens als zijn baas hem via een krakende portofoon vage opdrachten geeft.

Ze worden alledrie vooral treurig van hun werk. In hun vrije tijd zoeken ze elkaar al jaren lang op om een totaal ander personage te kunnen zijn in een fantasy-achtige wereld met game-elementen. Daar ‘larpen’ ze: door middel van Live Action Role Playing worden ze iemand anders dan de naargeestige werknemer die nooit eens plezier heeft. Iemand die stoer is, die dingen durft, die grote gevoelens heeft. Lars is de Man van Steen in een kostuum dat indrukwekkend bonkt als hij loopt. Sonja draagt een soort leren Lara Croft-pakje. En Ron is met geitenmasker en blote bast King Sjasja van het House of Nature. Als ze ‘normaal’ zijn hebben ze elkaar weinig te zeggen, maar eenmaal in hun rol bedenken ze een wereld waarin ze ‘epische’ heldendaden kunnen verrichten. Hun rollenspel is bijna belangrijker dan hun echte leven.

Vormgeving en geluid spelen een belangrijke rol in Legends. Het decor bestaat uit drie driehoeken, waarvan de spierwitte voorkanten de strakke werkplekken van de personages voorstellen. De achterkanten ervan zijn bekleed met bomen, varens, mos. Met de spreuk ‘Tijd in’ springen de drie in hun fantasierol; dan barst ook de Efteling-achtige avonturenfilmmuziek los. Bij het uitspreken van de formule ‘Out of Character’ gaat het gekleurde licht uit, stopt de muziek en worden de personages weer normaal.

De teksten zijn geestig (tekstbijdragen van Sofie Tseng) en de acteurs grappig. Sterk is de onderlaag van het verhaal: de fantasie-wereld verandert op den duur de houding van de personages in hun dagelijks leven. Ook daarin worden ze net ietsje heldhaftiger, waardoor ze ook over hun echte leven tevredener worden.

Regisseur René Geerlings krijgt het voor elkaar zijn acteurs ieder twee personages door elkaar heen te laten spelen. De lompe Man van Steen (Maurits van den Berg) is een ander mens dan de helpdeskmedewerker die zich aan de telefoon moet laten uitkafferen. De onzichtbare verpleegster Sonja (Lisa Groothof) durft in haar leren pak overal op af te gaan. En Ron (Sacha Muller) voelt zich in zijn witte overall eenzaam en nutteloos, maar offert zich op in zijn rol als Koning.

Legends was in een kortere versie te zien op De Parade. BonteHond en Beumer&Drost hebben die nu uitgewerkt tot een volwaardige, geestige en soms ontroerende voorstelling.